J 2015

Vzdělávání založené na silných stránkách jako nástroj snižování nejistot a rizik

NAVRÁTILOVÁ, Jitka

Základní údaje

Originální název

Vzdělávání založené na silných stránkách jako nástroj snižování nejistot a rizik

Název česky

Vzdělávání založené na silných stránkách jako nástroj snižování nejistot a rizik

Název anglicky

Strengths-based Education as a Tool to Reduce Uncertainties and Risks

Autoři

NAVRÁTILOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Sociální pedagogika/Social education, Zlín, Univerzita Tomáše Bati, 2015, 1805-8825

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50600 5.6 Political science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00084231

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

riziko; sociální práce; Strengths-based vzdělávání; postmodernita

Klíčová slova anglicky

risk; social work; Strengths-based education; postmodernity

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 20. 10. 2018 15:39, Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D.

Anotace

V originále

Riziko a nejistota jsou základními charakteristikami postmoderní společnosti (Bauman, 1995). Přestože se s rizikem lidstvo setkává již od počátku své existence, jeho povaha, působení a důsledky se proměnily. V této práci sleduji proměnu chápání rizika a její důsledky na činnost sociálních pracovníků v kontextu postmoderní společnosti. Stavím na předpokladu, že změny v chápání rizika by se měly odrazit i v profesním vzdělávání. Zatímco tradiční vzdělávací přístupy chápaly riziko a nejistotu jako zdroj nebezpečí, který je nutné eliminovat, postmoderní přístupy je považují za integrální součást praxe sociálních pracovníků. Jako alternativu k tradičnímu vzdělávání s zaměřenému na deficity a problémy klientů představuji Strengths-based vzdělávání, vycházející ze silných stránek klientů a chápající riziko jako výzvu, nový impuls pro nové vidění situace klienta a pro řešení problémů. Příspěvek směřuje k zodpovězení otázky: „Jakým způsobem integruje Strengths-based vzdělávání nejistotu a riziko do přípravy sociálních pracovníků?“

Anglicky

Risk and uncertainty are basic characteristics of the postmodern society (Bauman, 1995). Despite the fact that humans have been facing risk from the beginning of their existence, its character, impact and consequences have changed. This work deals with the shift in understanding risk and its impact on the activities of social workers in the context of post-modern society. I proceed from the assumption that a shift in understanding risk should have an impact on professional education. Whereas traditional approaches to education understood risk and uncertainty as sources of danger that had to be eliminated, the postmodern approaches regard them as an integral part of the practice of social workers. I introduce strengths-based education based on clients’ strengths and understanding risks as a challenge and a new impulse for a novel outlook on the situation of the client as well as problem solving. The contribution aims at answering the following question: “How does the strengths-based education integrate uncertainty and risk in the preparation of social workers?”