NAVRÁTILOVÁ, Jitka. Vzdělávání založené na silných stránkách jako nástroj snižování nejistot a rizik. Sociální pedagogika/Social education. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2015, roč. 3, č. 1, s. 56-69. ISSN 1805-8825.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vzdělávání založené na silných stránkách jako nástroj snižování nejistot a rizik
Název česky Vzdělávání založené na silných stránkách jako nástroj snižování nejistot a rizik
Název anglicky Strengths-based Education as a Tool to Reduce Uncertainties and Risks
Autoři NAVRÁTILOVÁ, Jitka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sociální pedagogika/Social education, Zlín, Univerzita Tomáše Bati, 2015, 1805-8825.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50600 5.6 Political science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/15:00084231
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky riziko; sociální práce; Strengths-based vzdělávání; postmodernita
Klíčová slova anglicky risk; social work; Strengths-based education; postmodernity
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jitka Navrátilová, Ph.D., učo 45609. Změněno: 20. 10. 2018 15:39.
Anotace
Riziko a nejistota jsou základními charakteristikami postmoderní společnosti (Bauman, 1995). Přestože se s rizikem lidstvo setkává již od počátku své existence, jeho povaha, působení a důsledky se proměnily. V této práci sleduji proměnu chápání rizika a její důsledky na činnost sociálních pracovníků v kontextu postmoderní společnosti. Stavím na předpokladu, že změny v chápání rizika by se měly odrazit i v profesním vzdělávání. Zatímco tradiční vzdělávací přístupy chápaly riziko a nejistotu jako zdroj nebezpečí, který je nutné eliminovat, postmoderní přístupy je považují za integrální součást praxe sociálních pracovníků. Jako alternativu k tradičnímu vzdělávání s zaměřenému na deficity a problémy klientů představuji Strengths-based vzdělávání, vycházející ze silných stránek klientů a chápající riziko jako výzvu, nový impuls pro nové vidění situace klienta a pro řešení problémů. Příspěvek směřuje k zodpovězení otázky: „Jakým způsobem integruje Strengths-based vzdělávání nejistotu a riziko do přípravy sociálních pracovníků?“
Anotace anglicky
Risk and uncertainty are basic characteristics of the postmodern society (Bauman, 1995). Despite the fact that humans have been facing risk from the beginning of their existence, its character, impact and consequences have changed. This work deals with the shift in understanding risk and its impact on the activities of social workers in the context of post-modern society. I proceed from the assumption that a shift in understanding risk should have an impact on professional education. Whereas traditional approaches to education understood risk and uncertainty as sources of danger that had to be eliminated, the postmodern approaches regard them as an integral part of the practice of social workers. I introduce strengths-based education based on clients’ strengths and understanding risks as a challenge and a new impulse for a novel outlook on the situation of the client as well as problem solving. The contribution aims at answering the following question: “How does the strengths-based education integrate uncertainty and risk in the preparation of social workers?”
VytisknoutZobrazeno: 22. 8. 2024 09:07