B 2015

Kazuo Ishiguro and Max Frisch: Bending Facts in Unreliable and Unnatural Narration

FONIOKOVÁ, Zuzana

Základní údaje

Originální název

Kazuo Ishiguro and Max Frisch: Bending Facts in Unreliable and Unnatural Narration

Autoři

FONIOKOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Frankfurt am Main, 268 s. Literary and Cultural Studies, Theory and the (New) Media 1, 2015

Nakladatel

Peter Lang

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00084280

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-3-631-66050-8

Klíčová slova anglicky

unreliable narration; unnatural narration; narratology; Kazuo Ishiguro; Max Frisch; identity; memory; self-deception; fictional world; literary theory; postmodernism

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 2. 2016 18:39, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Zuzana Fonioková's study Kazuo Ishiguro and Max Frisch: Bending Facts in Unreliable and Unnatural Narration deals with unreliable narration and its borders with other types of subjective homodiegetic narration. The book traces the theoretical discussions surrounding narrative unreliability and examines the relationship of unreliable narration to antimimetic techniques of portraying self-deception. Standing on the border between classical and postclassical narratology, the study analyses Kazuo Ishiguro’s and Max Frisch's innovative narrative strategies, offering new perspectives on their oeuvre and on unreliable narration as a narratological concept. A comparison of the methods Ishiguro and Frisch employ to explore the psychology of their narrators reveals a fascinating parallel in their development as novelists.

Česky

Monografie Kazuo Ishiguro and Max Frisch: Bending Facts in Unreliable and Unnatural Narration Zuzany Foniokové se zabývá zejména vypravěčskou nespolehlivostí a jejími hranicemi s jinými typy subjektivního vyprávění v první osobě. Kniha mapuje teoretické debaty k nespolehlivému vyprávění a zkoumá vztah tohoto jevu k antimimetickým postupům vyobrazení vypravěčova sebeklamu. Studie, jež se pohybuje na hranici mezi klasickou a poklasickou naratologií, využívá mimo jiné poznatky teorie fikčních světů, „nepřirozené“ naratologie a kognitivní psychologie. Teoretické koncepty pak aplikuje na inovativní vyprávěcí strategie ve vybraných dílech současného britského prozaika Kazua Ishigura a švýcarského autora 20. století Maxe Frische. Analýzy těchto románů nabízejí nový náhled nejen na Ishigurovo a Frischovo dílo, ale i na nespolehlivé vyprávění jakožto naratologický koncept. Srovnání metod, jimiž tito dva autoři zachycují psychologii svých vypravěčů, pak vynáší na světlo fascinující paralely v jejich romanopiseckém vývoji.

Návaznosti

MUNI/21/FON/2015, interní kód MU
Název: Jazyková úprava monografie vydávané v angličtině
Investor: Masarykova univerzita, Jazyková úprava monografie vydávané v angličtině
ROZV/20/FF/FON/2015, interní kód MU
Název: Podpora internacionalizace publikační činnosti 2015 - Fonioková
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Podpora internacionalizace publikační činnosti 2015 - Fonioková