J 2015

Scénáře donucovací moci u studentů učitelství na praxi: Studentka Alice

LOJDOVÁ, Kateřina a Josef LUKAS

Základní údaje

Originální název

Scénáře donucovací moci u studentů učitelství na praxi: Studentka Alice

Název anglicky

Coercive Power Scenarios in Classes Taught by Student Teachers: The Case of Alice

Autoři

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, domácí) a Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00081203

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

donucovací moc; kvalitativní výzkum; moc; studenti učitelství

Klíčová slova anglicky

coercive power; power; qualitative research; student teachers

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 26. 10. 2016 16:19, doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.

Anotace

V originále

Moc jako schopnost ovlivňovat postoje, hodnoty a jednání je základní charakteristikou vyučovacího procesu. Potřeba vyjednání mocenského uspořádání v procesu vyučování vyvstává zejména u začínajících učitelů a studentů na praxi, kteří mají oborové znalosti, ale potýkají s jejich předáváním v sociálním prostředí školní třídy. V tomto textu zkoumáme moc u studentů učitelství v průběhu jejich dlouhodobé praxe a zaměřujeme se na jednu z bází moci dle typologie Frenche a Ravena (1959) - na moc donucovací. Donucovací moc studenta učitelství vychází z potřeby žáků vyhnout se trestu nebo jeho hrozbě. Na základě kvalitativní analýzy přepisů nahrávek z výuky studentky Alice identifikujeme čtyři typy donucovací moci. Tyto typy donucovací moci jsou uspořádány do určitých struktur, které nazýváme scénáři. Popisujeme dva protichůdné scénáře – scénář gradace donucovací moci a scénář rezignace na donucovací moc a diskutujeme jejich důsledky pro vytvoření konstruktivního klimatu školní třídy.

Anglicky

Power as the ability of a person to influence opinions, values, and behaviour of others is main characteristic of educational process. Power relations negotiation is urgent especially for student teachers who know the necessary information of their chosen subjects, but do not know how to meet the conditions of establishing of power relationships in the classroom. We research student teachers during their long-term practice and focus on one of the power bases from French and Raven (1959) typology – coercive power. Coercive power is a student teacher´s ability to influence others’ behavior by punishing them or by creating a perceived threat to do so. Qualitative analysis of videorecordings form classess taught by student teacher Alice reveals typology of coercive power. Types of coercive power are identified in structures defined as scenarios. According to intensity of coercive power usage, we describe strengthening power scenario and weakening power scenario. Subsequently, consequences of different power scenarios are discussed in relation to creating constructive learning environment.

Návaznosti

GA13-24456S, projekt VaV
Název: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství