BERNÁTEK, Martin. The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 18, č. 2, s. 135-167. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2015-2-4.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema
Název česky Renesance českého loutkářství a kinematografie
Autoři BERNÁTEK, Martin (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00081210
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2015-2-4
Klíčová slova česky Loutkové divadlo; kinematografie; kulturní změna; loutkářská renesance; avantgarda; divadlo; modernita
Klíčová slova anglicky Czech puppet theatre; cinema; cultural change; Puppetry renaissance; Avant-garde theatre; modernity
Štítky aktivismus, avantgarda, divadlo, dramaturgie, estetika, inscenace, loutkové divadlo, Loutkářská renesance, modernita, představení, rivok, střední Evropa
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. MgA. David Drozd, Ph.D., učo 16452. Změněno: 20. 3. 2016 00:00.
Anotace
This article discusses the establishment of Czech puppet theatre as an institutional part of modern society in the early 1900s, at the moment of cultural change, known as the "Puppetry Renaissance". Czech puppet theatre changed from a traditional form of folk art to an integral part of Modernism and the Avant-garde; this development took place hand in hand with developments in cinematography, as well as in social in institutions and societies. This article demonstrates the ways in which modern Czech puppet theatre defines itself not only in contrast to live actors' theatre, but also an alternative to the new mass culture form that enjoyed a boom simultaneously with it: the cinema.
Anotace česky
V článku je představena kulturní změna, známá jako "renesance českého loutkářství". Na začátku 20. století se české loutkové divadlo konstituovalo jako instituce v rámci moderní české společnosti a proměnilo se z tradiční formy lidového umění v součást uměleckého modernismu a avantgardy. Tato proměna se uskutečnila paralelně s konstitucí kinematografie jako nové kulturní formy, a také v rámci celkové konstituce moderního českého národa. V článku představuji praktické i rétorické (diskurzívní) způsoby sebeurčení českého loutkářství jako formy, odlišné od divadla živých herců i kinematografie.
Návaznosti
GAP409/11/1082, projekt VaVNázev: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
Investor: Grantová agentura ČR, Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
MUNI/A/1185/2014, interní kód MUNázev: Metodologie teatrologického výzkumu (Akronym: METODDIV)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologie teatrologického výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 8. 2024 00:20