J 2015

The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema

BERNÁTEK, Martin

Základní údaje

Originální název

The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema

Název česky

Renesance českého loutkářství a kinematografie

Autoři

BERNÁTEK, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-845X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00081210

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Loutkové divadlo; kinematografie; kulturní změna; loutkářská renesance; avantgarda; divadlo; modernita

Klíčová slova anglicky

Czech puppet theatre; cinema; cultural change; Puppetry renaissance; Avant-garde theatre; modernity

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 3. 2016 00:00, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.

Anotace

V originále

This article discusses the establishment of Czech puppet theatre as an institutional part of modern society in the early 1900s, at the moment of cultural change, known as the "Puppetry Renaissance". Czech puppet theatre changed from a traditional form of folk art to an integral part of Modernism and the Avant-garde; this development took place hand in hand with developments in cinematography, as well as in social in institutions and societies. This article demonstrates the ways in which modern Czech puppet theatre defines itself not only in contrast to live actors' theatre, but also an alternative to the new mass culture form that enjoyed a boom simultaneously with it: the cinema.

Česky

V článku je představena kulturní změna, známá jako "renesance českého loutkářství". Na začátku 20. století se české loutkové divadlo konstituovalo jako instituce v rámci moderní české společnosti a proměnilo se z tradiční formy lidového umění v součást uměleckého modernismu a avantgardy. Tato proměna se uskutečnila paralelně s konstitucí kinematografie jako nové kulturní formy, a také v rámci celkové konstituce moderního českého národa. V článku představuji praktické i rétorické (diskurzívní) způsoby sebeurčení českého loutkářství jako formy, odlišné od divadla živých herců i kinematografie.

Návaznosti

GAP409/11/1082, projekt VaV
Název: Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
Investor: Grantová agentura ČR, Český divadelní strukturalismus: souvislosti a potenciál
MUNI/A/1185/2014, interní kód MU
Název: Metodologie teatrologického výzkumu (Akronym: METODDIV)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologie teatrologického výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty