2015
The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema
BERNÁTEK, MartinZákladní údaje
Originální název
The Renaissance of Czech Puppetry and the Cinema
Název česky
Renesance českého loutkářství a kinematografie
Autoři
BERNÁTEK, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-845X
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00081210
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Loutkové divadlo; kinematografie; kulturní změna; loutkářská renesance; avantgarda; divadlo; modernita
Klíčová slova anglicky
Czech puppet theatre; cinema; cultural change; Puppetry renaissance; Avant-garde theatre; modernity
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 3. 2016 00:00, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.
V originále
This article discusses the establishment of Czech puppet theatre as an institutional part of modern society in the early 1900s, at the moment of cultural change, known as the "Puppetry Renaissance". Czech puppet theatre changed from a traditional form of folk art to an integral part of Modernism and the Avant-garde; this development took place hand in hand with developments in cinematography, as well as in social in institutions and societies. This article demonstrates the ways in which modern Czech puppet theatre defines itself not only in contrast to live actors' theatre, but also an alternative to the new mass culture form that enjoyed a boom simultaneously with it: the cinema.
Česky
V článku je představena kulturní změna, známá jako "renesance českého loutkářství". Na začátku 20. století se české loutkové divadlo konstituovalo jako instituce v rámci moderní české společnosti a proměnilo se z tradiční formy lidového umění v součást uměleckého modernismu a avantgardy. Tato proměna se uskutečnila paralelně s konstitucí kinematografie jako nové kulturní formy, a také v rámci celkové konstituce moderního českého národa. V článku představuji praktické i rétorické (diskurzívní) způsoby sebeurčení českého loutkářství jako formy, odlišné od divadla živých herců i kinematografie.
Návaznosti
GAP409/11/1082, projekt VaV |
| ||
MUNI/A/1185/2014, interní kód MU |
|