2015
Poezie a politika: básník mezi konjunkturalismem, sebeobětováním, ostrakizací a osamělostí
POSPÍŠIL, IvoZákladní údaje
Originální název
Poezie a politika: básník mezi konjunkturalismem, sebeobětováním, ostrakizací a osamělostí
Název anglicky
Poetry and Politics: Poet Among Boom, Self-sacrifice, Ostracism and Loneliness
Autoři
POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Česká a slovenská poezie: slovo a mlčení : kolektivní monografie, od s. 159-169, 11 s. 2015
Nakladatel
Galium
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00084803
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-905336-8-4
Klíčová slova česky
Poezie a politika; osamělost; ostrakizace; sebeobětování; Válek a Florian - dva typy osobnosti; dva typy poezie; život básníka v poezii; politika a hodnota poezie
Klíčová slova anglicky
Poetry and politics; loneliness; ostracism; self-sacrifice; Válek and Florian – two types of personalities; two types of poetry; the poets life in poetry; politics and the value of poetry
Štítky
Změněno: 11. 3. 2016 09:32, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Autor přítomného článku se zabývá otázkou, zda politická báseň může být dobrou poezií. Srovnává dva typy básnických osobností a dva typy poezie – Miroslava Válka a Miroslava Floriana: první inklinuje k moderní poezii drásané vnitřními rozpory, druhý spíše k harmonii až idyle. Poezie obou si však udržuje svou estetickou hodnotu, i když kultivuje dobově konjunkturální politická témata.
Anglicky
The autor of the present article deals wit the question whether the political poem can be good poetry. He compares the two types of poets and two types of poetry – Miroslav Válek and Miroslav Florian: the former inclines towards modern poetry lacerated with contradictions, the latter rather to harmony and idyll. The poetry of both, however, keeps its aesthetic value, though it cultivates the opportunist political subjects of its time.