2015
Nezbytí revizí a přehodnocování sine ira et studio aneb Vracení dítěte do vaničky
POSPÍŠIL, IvoZákladní údaje
Originální název
Nezbytí revizí a přehodnocování sine ira et studio aneb Vracení dítěte do vaničky
Název anglicky
The necessity of revisions and revaluations sine ira et studio, or the baby thrown out with he bath water must be back again
Autoři
POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno, Aktuální problémy současné slavistiky : (Jazyk – literatura – kultura – politika), od s. 29-46, 18 s. 2015
Nakladatel
Vychází péčí České asociace slavistů ve spolupráci s Ústavem slavistiky FF MU a Slavistickou společností Franka Wollmana. Věnováno památce českého slavisty Slavomíra Wollmana
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00084804
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-905336-5-3
Klíčová slova česky
Revize a přehodnocování; osobnosti evropské minulosti; T. G. Masaryk; V. I. Lenin; Z. Nejedlý; B. Palkovský a sovětská civilizace; reflexe ruské avantgardy
Klíčová slova anglicky
Revision and revaluation; the personalities of European past; T. G. Masaryk; V. I. Lenin; Z. Nejedlý; B. Palkovský and the Soviet civilization; reflection of the Russian avantgarde
Štítky
Změněno: 2. 5. 2016 17:47, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Autor přítomného příspěvku v několika případových ministudiích ukazuje nutnost kritické revaluace některých rozporných osobností evropské minulosti (T.G. Masaryk, V. I. Lenin, Z. Nejedlý) a v česko-ruských souvislostech podněty B. Palkovského a českou reflexi sovětského umění po roce 1945. Cesta B. Palkovského po SSSR uprostřed 30. let 20. století vzápětí po podepsání první spojenecké smlouvy s Československem je zvláště podnětná a ukazuje na sepětí s dobovými trendy ve vnímání všeobecné krize demokracie a hledání nových forem vládnutí. Výstava sovětského umění v roce 1947 v Praze a paradoxní konflikt původně antisovětských konzervativců a prosovětských avantgardistů, kteří si vyměnili role, ukazuje na jinou cestu, jíž se sovětský režim dal v době Stalinovy diktatury. Materiál celkově ukazuje, že tyto jevy jsou nesmírně zajímavé nejen samy o sobě, ale také z metodologického hlediska.
Anglicky
The author of the present contribution manifests in several concise case studies the necessity of the critical revaluation os some contradictory personalities of European past (T. G. Masaryk, V. I. Lenin, Z. Nejedlý) and in the Czech-Russian context the stimuli of B. Palkovský and the Czech reflection od Soviet art after 1945. Palkovský‘s journey around the U.S.S.R. in the mid-1930s immediately after signing the first treaty of alliance with Czechoslovakia is especially stimulating manifesting the connection with the trends of that time in the perception of the general crisis of democracy and searching for the new forms of governance. The exhibition of Soviet visual art in Pragie in 1947 and the paradoxical conflict between the originally anti-Soviet conservatives and pro-Soviet avantgardists who simply exchanged their roles, shows a different way the Soviet régime took in the days of Stalin’s dictatorship. On the whole, the material demonstrates these phenomena to be extremely interesting not by only by themselves, but also from the methodological point of view.