D 2015

Problém literárního kánonu

POSPÍŠIL, Ivo

Základní údaje

Originální název

Problém literárního kánonu

Název anglicky

The Problem of Literary Canon

Autoři

POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Kontexty literární vědy V, od s. 9-20, 12 s. 2015

Nakladatel

Literárněvědná společnost při AV ČR

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

Písemnictví, masmedia, audiovize

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00084805

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-263-0928-4

Klíčová slova česky

literární kánon; nadnárodní hodnoty; světová literatura a literární kánon; ruský kánon

Klíčová slova anglicky

Literary canon; supranational values; world literature and literary canon; Russian canon
Změněno: 11. 3. 2016 09:47, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Autor přítomné studie analyzuje pojem literárního kánonu jak byl koncipován v západní literární vědě ve vztahu k pojmu světová literatura. Demonstruje překážky axiologické koncepce světové literatury a Ďurišinovu zastupitelskou koncepci. Na příkladu knihy Igora Suchich Ruský kánon ukazuje problém výběru tzv. nejlepších děl autorů 20. století. Problém spočívá zvláště v boji o moc v literatuře a literární kritice; má vztah ke koncipování kánonu, který je ovlivněn vkusem, estetikou a individuálními přístupy. Tyto faktory představují překážku v objektivnějším pohledu na estetické hodnoty literárních artefaktů a celého stavu literatury na světě.

Anglicky

The author of the present article analyzes the notion of the literary cannon how it has been conceived in Western literary criticism in relation to the notion of world literature. He demonstrates the obstacles of the axiological conception of world literature, the problem of positive discrimination and Ďurišin's representational conception of world literature. At the example of Igor Sukhich's book The Russian Canon he shows the problem of the selection of the so-called best works of the 20th-century authors. The problem consists especially in the fight for power in literature and in literary criticism and literary history; it is related to the conceiving of the canon which is influenced by taste, ideology, aesthetics and individual approaches. The factors represent an obstacle of a more objective view of aesthetic values of literary artefacts and the whole state of literature in this world.