2015
Problém literárního kánonu
POSPÍŠIL, IvoZákladní údaje
Originální název
Problém literárního kánonu
Název anglicky
The Problem of Literary Canon
Autoři
POSPÍŠIL, Ivo (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Brno, Kontexty literární vědy V, od s. 9-20, 12 s. 2015
Nakladatel
Literárněvědná společnost při AV ČR
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
Písemnictví, masmedia, audiovize
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00084805
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-263-0928-4
Klíčová slova česky
literární kánon; nadnárodní hodnoty; světová literatura a literární kánon; ruský kánon
Klíčová slova anglicky
Literary canon; supranational values; world literature and literary canon; Russian canon
Štítky
Změněno: 11. 3. 2016 09:47, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Autor přítomné studie analyzuje pojem literárního kánonu jak byl koncipován v západní literární vědě ve vztahu k pojmu světová literatura. Demonstruje překážky axiologické koncepce světové literatury a Ďurišinovu zastupitelskou koncepci. Na příkladu knihy Igora Suchich Ruský kánon ukazuje problém výběru tzv. nejlepších děl autorů 20. století. Problém spočívá zvláště v boji o moc v literatuře a literární kritice; má vztah ke koncipování kánonu, který je ovlivněn vkusem, estetikou a individuálními přístupy. Tyto faktory představují překážku v objektivnějším pohledu na estetické hodnoty literárních artefaktů a celého stavu literatury na světě.
Anglicky
The author of the present article analyzes the notion of the literary cannon how it has been conceived in Western literary criticism in relation to the notion of world literature. He demonstrates the obstacles of the axiological conception of world literature, the problem of positive discrimination and Ďurišin's representational conception of world literature. At the example of Igor Sukhich's book The Russian Canon he shows the problem of the selection of the so-called best works of the 20th-century authors. The problem consists especially in the fight for power in literature and in literary criticism and literary history; it is related to the conceiving of the canon which is influenced by taste, ideology, aesthetics and individual approaches. The factors represent an obstacle of a more objective view of aesthetic values of literary artefacts and the whole state of literature in this world.