KOUBEK, Petr a Tomáš JANÍK. Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 20, č. 3, s. 47-67. ISSN 1803-7437.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie
Název česky Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie
Název anglicky Research on teachers‘ subjective theories in the context of professional development: a review
Autoři KOUBEK, Petr (203 Česká republika, domácí) a Tomáš JANÍK (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Studie přináší přehled vybraných výzkumů subjektivních teorií učitelů a identifikuje klíčové koncepty a souvislosti v jejich rámci tematizované – zejména vztah kvality subjektivních teorií učitelů, kvality výuky a profesního rozvoje učitelů.
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00081242
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky subjektivní teorie učitelů; kvalita výuky; kognice řídící jednání učitelů; moudrost praxe; další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj
Klíčová slova anglicky teachers’ subjective theories; quality of instruction; cognition guiding teachers‘ acting; wisdom of practice; in-service teacher education; professional development of teachers
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Petr Koubek, Ph.D., učo 424331. Změněno: 7. 3. 2016 15:23.
Anotace
Studie přináší přehled vybraných výzkumů subjektivních teorií učitelů a identifikuje klíčové koncepty a souvislosti v jejich rámci tematizované – zejména vztah kvality subjektivních teorií učitelů, kvality výuky a profesního rozvoje učitelů. Studie se zaměřuje na výzkumy, které metodologicky navázaly na výzkumné programy zaměřené na subjektivní teorie učitelů z přelomu osmdesátých a devadesátých let dvacátého století. V některých z nich se ukazuje, že rozpory mezi myšlením a jednáním učitelů mohou být z části vysvětleny určitými psychickými fenomény, například učiteli vnímanou zátěží nebo vlastní vnímanou účinností učitelů (self-efficacy; sebeúčinností). V diskusi studie naznačuje příležitosti, ale i otázky spojené s eventuelním využitím poznatků základního výzkumu subjektivních teorií učitelů pro změnu jejich myšlení a jednání v rámci pedagogického výzkumu, profesní podpory a dalšího vzdělávání v ČR.
Anotace anglicky
The paper reviews research on teachers‘ subjective theories and identifies key concepts and relevant contexts, namely the relationship between the quality of teachers’ subjective theories and the quality of instruction and teachers‘ professional development. The focus lies on research that methodologically builds on studies carried out in the 1980s and 1990s. Some of the studies show that the discrepancies between teachers‘ thinking and acting can be attributed to psychological phenomena such as self-efficacy. Towards the end of the paper, opportunities and questions are discussed of using the findings of basic research into teachers‘ subjective theories for the purposes of initiating changes in teachers‘ thinking and acting as part of educational research and teachers’ professional development in the Czech Republic.
Návaznosti
GA14-06480S, projekt VaVNázev: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
MUNI/A/0926/2013, interní kód MUNázev: Znalostní báze učitelství a její reflexe
Investor: Masarykova univerzita, Znalostní báze učitelství a její reflexe, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 24. 7. 2024 09:24