J 2015

Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie

KOUBEK, Petr a Tomáš JANÍK

Základní údaje

Originální název

Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie

Název česky

Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie

Název anglicky

Research on teachers‘ subjective theories in the context of professional development: a review

Autoři

KOUBEK, Petr (203 Česká republika, domácí) a Tomáš JANÍK (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00081242

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

subjektivní teorie učitelů; kvalita výuky; kognice řídící jednání učitelů; moudrost praxe; další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj

Klíčová slova anglicky

teachers’ subjective theories; quality of instruction; cognition guiding teachers‘ acting; wisdom of practice; in-service teacher education; professional development of teachers

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 7. 3. 2016 15:23, Mgr. Petr Koubek, Ph.D.

Anotace

V originále

Studie přináší přehled vybraných výzkumů subjektivních teorií učitelů a identifikuje klíčové koncepty a souvislosti v jejich rámci tematizované – zejména vztah kvality subjektivních teorií učitelů, kvality výuky a profesního rozvoje učitelů. Studie se zaměřuje na výzkumy, které metodologicky navázaly na výzkumné programy zaměřené na subjektivní teorie učitelů z přelomu osmdesátých a devadesátých let dvacátého století. V některých z nich se ukazuje, že rozpory mezi myšlením a jednáním učitelů mohou být z části vysvětleny určitými psychickými fenomény, například učiteli vnímanou zátěží nebo vlastní vnímanou účinností učitelů (self-efficacy; sebeúčinností). V diskusi studie naznačuje příležitosti, ale i otázky spojené s eventuelním využitím poznatků základního výzkumu subjektivních teorií učitelů pro změnu jejich myšlení a jednání v rámci pedagogického výzkumu, profesní podpory a dalšího vzdělávání v ČR.

Anglicky

The paper reviews research on teachers‘ subjective theories and identifies key concepts and relevant contexts, namely the relationship between the quality of teachers’ subjective theories and the quality of instruction and teachers‘ professional development. The focus lies on research that methodologically builds on studies carried out in the 1980s and 1990s. Some of the studies show that the discrepancies between teachers‘ thinking and acting can be attributed to psychological phenomena such as self-efficacy. Towards the end of the paper, opportunities and questions are discussed of using the findings of basic research into teachers‘ subjective theories for the purposes of initiating changes in teachers‘ thinking and acting as part of educational research and teachers’ professional development in the Czech Republic.

Návaznosti

GA14-06480S, projekt VaV
Název: Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
Investor: Grantová agentura ČR, Utváření didaktického vědění pro zlepšení: rozvíjení kvality výuky
MUNI/A/0926/2013, interní kód MU
Název: Znalostní báze učitelství a její reflexe
Investor: Masarykova univerzita, Znalostní báze učitelství a její reflexe, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty