2015
Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie
KOUBEK, Petr a Tomáš JANÍKZákladní údaje
Originální název
Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie
Název česky
Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie
Název anglicky
Research on teachers‘ subjective theories in the context of professional development: a review
Autoři
KOUBEK, Petr (203 Česká republika, domácí) a Tomáš JANÍK (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00081242
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
subjektivní teorie učitelů; kvalita výuky; kognice řídící jednání učitelů; moudrost praxe; další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj
Klíčová slova anglicky
teachers’ subjective theories; quality of instruction; cognition guiding teachers‘ acting; wisdom of practice; in-service teacher education; professional development of teachers
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 7. 3. 2016 15:23, Mgr. Petr Koubek, Ph.D.
V originále
Studie přináší přehled vybraných výzkumů subjektivních teorií učitelů a identifikuje klíčové koncepty a souvislosti v jejich rámci tematizované – zejména vztah kvality subjektivních teorií učitelů, kvality výuky a profesního rozvoje učitelů. Studie se zaměřuje na výzkumy, které metodologicky navázaly na výzkumné programy zaměřené na subjektivní teorie učitelů z přelomu osmdesátých a devadesátých let dvacátého století. V některých z nich se ukazuje, že rozpory mezi myšlením a jednáním učitelů mohou být z části vysvětleny určitými psychickými fenomény, například učiteli vnímanou zátěží nebo vlastní vnímanou účinností učitelů (self-efficacy; sebeúčinností). V diskusi studie naznačuje příležitosti, ale i otázky spojené s eventuelním využitím poznatků základního výzkumu subjektivních teorií učitelů pro změnu jejich myšlení a jednání v rámci pedagogického výzkumu, profesní podpory a dalšího vzdělávání v ČR.
Anglicky
The paper reviews research on teachers‘ subjective theories and identifies key concepts and relevant contexts, namely the relationship between the quality of teachers’ subjective theories and the quality of instruction and teachers‘ professional development. The focus lies on research that methodologically builds on studies carried out in the 1980s and 1990s. Some of the studies show that the discrepancies between teachers‘ thinking and acting can be attributed to psychological phenomena such as self-efficacy. Towards the end of the paper, opportunities and questions are discussed of using the findings of basic research into teachers‘ subjective theories for the purposes of initiating changes in teachers‘ thinking and acting as part of educational research and teachers’ professional development in the Czech Republic.
Návaznosti
GA14-06480S, projekt VaV |
| ||
MUNI/A/0926/2013, interní kód MU |
|