D 2015

Determinanten der Entwicklung und Aufrechterhaltung des Expertenwissens von Fremdsprachenlehrern

JANÍKOVÁ, Věra, Michaela PÍŠOVÁ, Světlana HANUŠOVÁ, Klára ULIČNÁ, Petr NAJVAR et. al.

Základní údaje

Originální název

Determinanten der Entwicklung und Aufrechterhaltung des Expertenwissens von Fremdsprachenlehrern

Název anglicky

Determinants of Development and Maintenance of Expert Knowledge in Foreign Language Teachers

Autoři

JANÍKOVÁ, Věra (203 Česká republika, garant, domácí), Michaela PÍŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Světlana HANUŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Klára ULIČNÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Deutsch ohne Grenzen: Didaktik Deutsch als Fremdsprache, od s. 145-164, 20 s. 2015

Nakladatel

Tribun EU

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00081250

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-263-0932-1

UT WoS

000475402600008

Klíčová slova česky

expertnost učitele; učitel cizích jazyků; determinanty; rozvoj; udržení; pedagogický výzkum;

Klíčová slova anglicky

teacher expertise; foreign language teachers; determinants; development; maintenance; pedeutological research

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 3. 3. 2020 09:14, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

In den letzten vier Jahrzehnten entwickelte sich jene Erforschung des Expertenwissens dynamisch, in der es sich vor allem um die Erklärung der Voraussetzungen der hervorragenden Leistung (expert performance) in einer bestimmten Domäne der menschlichen Tätigkeit handelt (Ericsson et al. 2006; Friege 2001). Allmählich setzte sich diese Forschung auch im Lehrerberuf durch, und zwar sowohl allgemein als auch im Rahmen einzelner Subkulturen des Lehrerberufs (z. B. Fremdsprachenlehrer), wobei hier die Aufmerksamkeit in der letzten Zeit auch Prozessen der Entwicklung und der Aufrechterhaltung des Expertenwissens gewidmet ist. Diese Ausrichtung spiegelte sich auch in der tschechischen pädagogischen Forschung. Sie wurde im Rahmen des Forschungsprojekts Lehrer als Experte: seine Charakteristiken und Determinanten der beruflichen Entwicklung (vor dem Hintergrund des Fremdsprachenunterrichtes) in Angriff genommen, das in den Jahren 2011–2013 an der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität in Brno realisiert wurde. Neben der Erforschung der Merkmale des Expertenwissens im Sinn des höchsten Qualitätsmaßes der beruflichen Leistung der Fremdsprachenlehrer, das zeitabhängig und kontextabhängig eingesetzt wird, lag die Aufmerksamkeit auf der Erforschung der subjektiven und objektiven Determinanten der Entwicklung und der Aufrechterhaltung des Expertenwissens bei den Lehrern, die diese Prozesse beeinflussen. Im Vorwort dieses Beitrags wird die Verankerung des Expertenwissens in der pädagogischen Lehrerforschung angedeutet. Darauf werden Ergebnisse einer der Teilstudien vorgestellt, die mit dem Ziel durchgeführt wurde, die oben angeführten Determinanten im tschechischen kulturellen Kontext zu identifizieren.

Česky

V posledních čtyřech desetiletích dochází k dynamickému rozvoji výzkumu expertnosti, v němž jde především o vysvětlení předpokladů vynikajícího výkonu (expert performance) v určité doméně lidské činnosti (Ericsson et al., 2006; Friege, 2001). Postupně se tento výzkum prosazuje i v učitelství, a to jak v obecné rovině, tak i v rámci jednotlivých subkultur učitelské profese (např. učitelé cizích jazyků), přičemž se v něm v poslední době pozornost stáčí také k procesům rozvoje a udržování expertnosti. Toto směřování se odrazilo i v českém pedagogickém výzkumu a bylo uchopeno v rámci řešení výzkumného projektu Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky) , který byl realizován v letech 2011–2013 na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Vedle zkoumání charakteristik expertnosti ve smyslu nejvyšší míry kvality profesního výkonu učitelů cizího jazyka jako jevu zasazenému v určitém čase a kontextu zde byla pozornost zaměřena na zkoumání subjektivních a objektivních determinant rozvoje a udržování expertnosti učitelů jako fenoménů, jež tyto procesy ovlivňují. V úvodu tohoto příspěvku je nastíněno ukotvení expertnosti v pedeutologickém výzkumu a poté jsou zde představeny výsledky jedné z dílčích studií, která byla provedena s cílem identifikovat výše uvedené determinanty v českém kulturním kontextu.

Návaznosti

GAP407/11/0234, projekt VaV
Název: Učitel - expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)
Investor: Grantová agentura ČR, Učitel-expert: jeho charakteristiky a determinanty profesního rozvoje (na pozadí cizojazyčné výuky)