2015
Člověk s postižením a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství
SOCHOR, PavelZákladní údaje
Originální název
Člověk s postižením a výtvarná tvorba. Od zobrazování k autorství
Název anglicky
A person with a disability and fine arts. From imaging to authorship
Autoři
Vydání
1., elektronické vyd. Brno, 200 s. 2015
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku
Odborná kniha
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
ISBN
978-80-210-7981-6
DOI
10.5817/CZ.MUNI.M210-7981-2015
Klíčová slova česky
umění, arteterappie, speciální výtvarná výchova, inklusivní výchova, výtvarná tvorba, disability art, člověk s postižením, kvalitativní výzkum
Klíčová slova anglicky
art, art therapy, special art education, inclusive education, disability, disability art, art creation, person with disability, qualitative research
Štítky
Změněno: 15. 2. 2016 08:22, Mgr. Radka Vyskočilová
V originále
Odborná kniha prostřednictvím induktivní a deduktivní výzkumné metody analyzuje oblasti výtvarné tvorby ve speciální pedagogice, výtvarné výchově, arteterapii a umění. Práce je členěna do tří kapitol. První kapitola obsahuje výzkumně-analytickou studii na téma zobrazování postižení ve vybraných obdobích evropských dějin umění. Druhá kapitola se zabývá problematikou výtvarné tvorby ve výchově, vzdělávání i terapii a prezentuje výsledky akčního výzkumu. V úvodu kapitoly hledá komparativní analýzou společná východiska teoretických konceptů arteterapie, speciální výtvarné výchovy a inkluzivní výtvarné didaktiky. Třetí kapitola se věnuje etablování osob s postižením jako autorů výtvarných artefaktů a jejich umělecké tvorby. Zároveň v případových studiích hodnotí uměleckou tvorbu jako specifickou strategii sociální inkluze.
Anglicky
This book analyzes through theoretical research the field of art creation in special education, art education, art therapy and visual art. The work is divided into three chapters. The first chapter contains analytical study focusing on disability images in visual arts in selected periods of European art history. The second chapter deals with art work creation in education and therapy and presents outcomes of an action research.It aims to compare and interpret new theoretical foundations of art therapy, special art education and inclusive art didactics. The final chapter focuses on establishment of authors with disabilities as artists and art creation as a specific strategy for social inclusion. At the same time it values artistic creation as a specific strategy of social inclusion.