2015
Vizuální prvky v učebnicích: analýzy, efekty, problémy a možná řešení
KNECHT, PetrZákladní údaje
Originální název
Vizuální prvky v učebnicích: analýzy, efekty, problémy a možná řešení
Název česky
Vizuální prvky v učebnicích: analýzy, efekty, problémy a možná řešení
Autoři
Vydání
Kolokvium Metodického centra pro knižní kulturu a literární muzea při Památníku národního písemnictví k problematice učebnic, 2015
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Změněno: 10. 3. 2016 14:04, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Anotace
V originále
V průběhu referátu zazněly jak základní teze k estetické stránce učebnic, tak další otázky, které se staly předmětem následující diskuse: 1. Ačkoli z pohledu pedagogiky a kognitivní psychologie budou vždy na prvním místě didaktické kvality učebnice, neznamená to, že umělecké a estetické aspekty jsou z hlediska fungování nonverbálních prvků jako didaktických prostředků méně podstatné. 2. Umělecké a estetické aspekty jsou tím, co činí vizuální prvek (a také jeho obsah) přijatelnější pro žáky (zejména ty mladší). Mohou mít vliv také na to, zda žák konkrétnímu nonverbálnímu prvku věnuje pozornost, nebo ho přejde bez povšimnutí. Estetická kvalita také hraje klíčovou roli v tom, zda se učebnice žákovi líbí, či nikoli. 3. Důležité je také zprostředkování estetických hodnot a rozvíjení estetického cítění žáků. Přestože umělecké a estetické kvality nonverbálních prvků mohou představovat poměrně subjektivní kritérium, nesnižuje to jejich důležitost.