p 2015

Vizuální prvky v učebnicích: analýzy, efekty, problémy a možná řešení

KNECHT, Petr

Základní údaje

Originální název

Vizuální prvky v učebnicích: analýzy, efekty, problémy a možná řešení

Název česky

Vizuální prvky v učebnicích: analýzy, efekty, problémy a možná řešení

Autoři

Vydání

Kolokvium Metodického centra pro knižní kulturu a literární muzea při Památníku národního písemnictví k problematice učebnic, 2015

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta
Změněno: 10. 3. 2016 14:04, doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.

Anotace

V originále

V průběhu referátu zazněly jak základní teze k estetické stránce učebnic, tak další otázky, které se staly předmětem následující diskuse: 1. Ačkoli z pohledu pedagogiky a kognitivní psychologie budou vždy na prvním místě didaktické kvality učebnice, neznamená to, že umělecké a estetické aspekty jsou z hlediska fungování nonverbálních prvků jako didaktických prostředků méně podstatné. 2. Umělecké a estetické aspekty jsou tím, co činí vizuální prvek (a také jeho obsah) přijatelnější pro žáky (zejména ty mladší). Mohou mít vliv také na to, zda žák konkrétnímu nonverbálnímu prvku věnuje pozornost, nebo ho přejde bez povšimnutí. Estetická kvalita také hraje klíčovou roli v tom, zda se učebnice žákovi líbí, či nikoli. 3. Důležité je také zprostředkování estetických hodnot a rozvíjení estetického cítění žáků. Přestože umělecké a estetické kvality nonverbálních prvků mohou představovat poměrně subjektivní kritérium, nesnižuje to jejich důležitost.