J 2015

Učit se a stárnout aktivně : senioři v mobilních počítačových učebnách

RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ

Základní údaje

Originální název

Učit se a stárnout aktivně : senioři v mobilních počítačových učebnách

Název anglicky

Learning and ageing actively : the elderly in mobile computer labs

Autoři

RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka KAMANOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina PEVNÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Studia paedagogica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7437

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00081265

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

učení; mezigenerační učení; senioři; stárnutí; aktivní stárnutí; vitalita; mobilní počítačové učebny

Klíčová slova anglicky

learning; intergenerational learning; the elderly; ageing; active ageing; vitality; mobile computer labs

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 23. 3. 2016 16:12, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

Stárnout aktivně je výzva, s níž se současná společnost obrací na seniory. Jak to ale dělat? Jaké příležitosti k tomu využít? Je to opravdu to, co senioři chtějí? To jsou obecné otázky, kterými je veden tento článek. Na příkladu aktivních a vitálních seniorů, kteří se učí počítačovým dovednostem v tzv. mobilních počítačových učebnách, ukazujeme, jaká jsou specifika jejich učení, za jakých podmínek se učí lépe a snadněji, jak zvládají nároky učení se pro ně novým technologiím, čím k procesům učení přispívá mezigenerační setkávání a mezigenerační přenos, a nakonec také co seniorům učení se práci s PC přineslo, respektive co oni sami na této své vzdělávací aktivitě oceňují.

Anglicky

Active ageing is a challenge which contemporary society has prepared for its elderly. This study attempts to provide answers to the following research questions: how can this be achieved? Which opportunities can be used in pursuing this aim? Is this aim also shared by the elderly? Taking active and vital elderly citizens who learn computers skills in mobile computer labs as an example, this study shows specific features of their learning, conditions under which the elderly learn better, how they manage to cope with the challenges of learning new skills, how this process is influenced by intergenerational contact and learning and finally what benefits this process has had for the elderly and what they appreciate explicitly.

Návaznosti

GA13-07234S, projekt VaV
Název: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích