MILLOVÁ, Katarína and Marek BLATNÝ. Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu (Successful development as a lifelong process: Sample of Brno Longitudinal Study on Life-Span Development). Online. In Miroslava Bozogáňová, Miroslava Kopaničáková, Jozef Výrost. Sociálne procesy a osobnosť 2014. Človek a spoločnosť. Košice: Spoločenskovedný ústav SA Košice, 2015, p. 344-353, 9 pp. ISBN 978-80-89524-18-1.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu
Name in Czech Úspěšný vývoj jako celoživotní proces: příklad Brněnského longitudinálního výzkumu
Name (in English) Successful development as a lifelong process: Sample of Brno Longitudinal Study on Life-Span Development
Authors MILLOVÁ, Katarína and Marek BLATNÝ.
Edition Košice, Sociálne procesy a osobnosť 2014. Človek a spoločnosť, p. 344-353, 9 pp. 2015.
Publisher Spoločenskovedný ústav SA Košice
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50101 Psychology
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
ISBN 978-80-89524-18-1
Keywords (in Czech) úspěšný vývoj; longitudinální výzkum; celoživotní vývoj
Keywords in English successful development; longitudinal research; lifelong development
Tags Reviewed
Changed by Changed by: PhDr. Katarína Millová, Ph.D., učo 64592. Changed: 13/4/2018 10:06.
Abstract
Úspěšný vývoj bývá hodnocen z aktuálního nebo z vývojového hlediska. My jsme jej zkoumali z celoživotního hlediska. Data vychází z Brněnské longitudinální studie probíhající od roku 1961. Soubor obsahuje 83 participantů (48 žen; 47-50). Shlukovou analýzou jsme vytvořili 3 skupiny. Celoživotně adaptivně fungující lidé měli v adolescenci nadprůměrný školní prospěch, sebehodnocení i extraverzi a nízký neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší vzdělání, self-esteem, nejlepší zdraví a nejnižší neuroticismus. Celoživotně neadaptivně fungující měli průměrný prospěch, nízké sebehodnocení, nejnižší extraverzi a nejvyšší neuroticismus. V dospělosti měli nejnižší SES, self-efficacy a self-esteem, nejvyšší neuroticismus a nejhorší zdraví. V dospělosti adaptivně fungující měli nejhorší prospěch, podprůměrné self-esteem a extraverzi a nadprůměrný neuroticismus. V dospělosti měli nejvyšší self-efficacy, pracovní status a nadprůměrné self-esteem. Ostatní charakteristiky neprokázaly významný rozdíl.
Abstract (in English)
Successful development is assessed from actual or developmental perspective. We focused on it in terms of lifelong process. Data comes from Brno Longitudinal Study running since 1961. Current sample includes 83 persons (48 women, 47-50). Using cluster analysis we created 3 groups. Lifelong adaptive functioning group had average school achievement, self-esteem, extraversion and low neuroticism in adolescence. In adulthood they had highest education, self-esteem, health and low neuroticism. Lifelong non-adaptive functioning had average school performance, low self-esteem, lowest extraversion and highest neuroticism. They had lowest SES, self-efficacy, health, self-esteem and high neuroticism in adulthood. Adaptive functioning in adulthood had worst academic performance, below-average self-esteem, extraversion and neuroticism above average. They had highest self-efficacy, work status and self-esteem above average in adulthood. Other characteristics did not show significant difference.
Links
GAP407/10/2410, research and development projectName: Longitudinální studium optimálního vývoje: potenciál pražské a brněnské studie celoživotního vývoje člověka
PrintDisplayed: 7/10/2024 03:25