MACHÁČKOVÁ, Hana, Lenka DĚDKOVÁ, Anna ŠEVČÍKOVÁ a Alena ČERNÁ. Empathic responses by cyberbystanders: The importance of proximity. Journal of Youth Studies. 2016, roč. 19, č. 6, s. 793-804. ISSN 1367-6261. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1080/13676261.2015.1112882.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Empathic responses by cyberbystanders: The importance of proximity
Autoři MACHÁČKOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka DĚDKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Anna ŠEVČÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Alena ČERNÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Journal of Youth Studies, 2016, 1367-6261.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Velká Británie a Severní Irsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.440
Kód RIV RIV/00216224:14230/16:00089208
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Doi http://dx.doi.org/10.1080/13676261.2015.1112882
UT WoS 000380222000005
Klíčová slova anglicky Cyberaggression; cyberbullying; bystanders; empathic response; adolescence
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 26. 4. 2017 14:44.
Anotace
Cyberaggression, and its' specific sub-type, cyberbullying, have become a widely debated and studied issues, but we still lack knowledge about cyberbystanders, whose reactions (or lack thereof) can play a crucial role. One of the important factors determining behavioral outcomes is cyberbystanders’ empathic response to the incident. Certain features of cyberaggression incidents (e.g. distance and the invisibility of those involved) raise the question of what conditions tend to encourage (or inhibit) empathetic responses on the part of cyberbystanders. Therefore, we investigated the link between the empathic responses of 453 Czech adolescent cyberbystanders (age 12–18) and the context in which they become aware of ongoing cybervictimization. We found that being directly present and being informed by the victim increased emotional response, while witnessing it only online or being informed by others had no effect. We discuss the importance of including the dimensions of ‘proximity’ or ‘directness’ in both prevention and intervention efforts and future research on cyberbystanders’ reactions.
Návaznosti
EE2.3.20.0184, projekt VaVNázev: Vytvoření interdisciplinárního týmu v oblasti výzkumu internetu a nových médií
VytisknoutZobrazeno: 27. 4. 2024 04:12