J 2015

Realism in Art: A Short Note

NIEDERLE, Rostislav

Základní údaje

Originální název

Realism in Art: A Short Note

Název česky

Realismus v umění: stručná poznámka

Autoři

NIEDERLE, Rostislav (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Studia philosophica, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1803-7445

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00085190

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

umělecký realismus; pravda; možné světy; sémantika; mentální koncept; Day

Klíčová slova anglicky

artistic realism; truth; possible worlds; semantics; mental concept; Day

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2016 12:01, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Art has been considered in one way or another to be in close relation to truth. The goal of each and every author is and has been to relay something vital regarding the world, to express a kind of truth. Most likely no artist has ever wanted intentionally to lie. A work of art that speaks truth is normally described as a realistic one. Does this mean that the concept of realism as something expressing truth is related to all works of art? Is realism a trivial concept? The goal of this paper is to attempt to clarify the concept of artistic realism in a simple way. To begin, some thoughts about artistic realism are introduced. In the following parts, e. g. a brief attempt to clarify realism based on possible worlds semantics is made. It is stated that the more true a representation is, the less informative it is. The most realistic work wouldn't in conclusion say anything. So, the possible world semantics is found to be not proper tool for our goal. Finally, a proposal for a natural concept of artistic realism as a meaningful component of a critics´ vocabulary is proposed.

Česky

Nahlédnuto filozoficky bylo umění, a zejména literatura, vždy nějak spojováno s pravdou. Cílem každého dobrého umělce bylo a je sdělit cosi podstatného o světě, neboli říci pravdu. Kdo ze spisovatelů chtěl kdy záměrně lhát či mást? Uměleckému dílu, považovanému za pravdivé, je běžně připisován atribut realistické. Znamená řečené, že pojem realismu jako něčeho, co je spojováno s pravdou, náleží všem uměleckým dílům? Je v tomto smyslu realismus triviální pojem? Cílem příspěvku je pokus o vyjasnění pojmu umělecký realismus. Po citátech vybraných autorů či filozofů k věci je učiněn krátký pokus o vyjasnění realismu pomocí sémantiky možných světů. Je zjištěno, že čím širší by reprezentace světů byla, tím méně by byla informativní. Nejrealističtější dílo by v posledku neříkalo nic. Sémantika možných světů proto není shledána vhodným nástrojem pro explikaci pojmu umělecký realismus. V poslední části je krátce představen smysluplný pojem realismu.

Návaznosti

MUNI/A/1150/2014, interní kód MU
Název: Estetika v kontextu umění a věd o člověku (Akronym: ES-SV)
Investor: Masarykova univerzita, Estetika v kontextu umění a věd o člověku, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty