KAČER, Tomáš. Dion Boucicault’s The Octoroon as a Case for Stirring up the Debate over the Abolition of Slavery. Hradec Králové Journal of Anglophone Studies. Hradec Králové: Department of English Language and Literature, Faculty od Education, University of Hradec Králové, 2015, roč. 2, č. 1, s. 26-32. ISSN 2336-3347.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Dion Boucicault’s The Octoroon as a Case for Stirring up the Debate over the Abolition of Slavery
Autoři KAČER, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, Hradec Králové, Department of English Language and Literature, Faculty od Education, University of Hradec Králové, 2015, 2336-3347.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00085212
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Dion Boucicault; The Octoroon; Slavery; Abolition
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 23. 2. 2018 14:15.
Anotace
The Octoroon (premiered in New York in 1859) by the Irish, and later naturalized American playwright Dion Boucicault, is in principle a harmless melodrama—save for a potentially explosive element, an interracial couple. Its staging directly before the outbreak of the US Civil War contributed to stirring up the debate over the abolition of slavery (together with the then comparably popular dramatizations of Harriet Beecher Stowe’s Uncle Tom’s Cabin, particularly the one by George L. Aiken) and conversely, this element also called for various textual adjustments. The interracial motif had to be suppressed for American audiences, while the London audience demanded a happy ending—and thus a reunion of the white young man and the one-eight former slave. The paper investigates the aesthetic, political and personal reasons why he originally resisted to change the play into a melodrama with a happy ending.
Návaznosti
MUNI/FR/1638/2014, interní kód MUNázev: Dějiny amerického dramatu a divadla (Akronym: Dějiny amerického dramatu a divadla)
Investor: Masarykova univerzita, Dějiny amerického dramatu a divadla
VytisknoutZobrazeno: 26. 8. 2024 00:23