ŠTĚPÁNEK, Kamil. Karel IV. – člověk i vladař v didaktizovaných médiích a výuce dějepisu. Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 29/2015/2. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 29/2015, č. 2, s. 114-125. ISSN 1211-6068.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Karel IV. – člověk i vladař v didaktizovaných médiích a výuce dějepisu
Název česky Karel IV. – člověk i vladař v didaktizovaných médiích a výuce dějepisu
Název anglicky Charles IV. – Man and the governor in teaching media and teaching history
Autoři ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Sborník prací PdF MU, řada společenských věd č. 29/2015/2, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1211-6068.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60101 History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00085272
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova anglicky history teaching; didactics of history; medial education; Charles IV.;
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: PhDr. Kamil Štěpánek, CSc., učo 516. Změněno: 15. 12. 2015 17:14.
Anotace
Osobnost Karla IV. se od středověku těšila zájmu, který v moderní době nazýváme mediální publicitou. Máme přitom na mysli zejména obrazová média, jejichž sdělení byla určena nejrůznějším příjemcům, ale také učebnice a další didaktické pomůcky. Akceptování fenoménu historické kultury však předpokládá, že se zmíněná obrazová sdělení místo pouhé ilustrace stanou kvalitativně novým výukovým prostředkem. Předkládaný text po analýze vývoje zobrazování tohoto panovníka (od gotické malby až po hraný film, platidla nebo poštovní známky) na vhodných příkladech komentuje propojení mediální výchovy a dějepisné edukace s cílem rozvoje historického vědomí žáka, i jeho mediální gramotnosti.
Anotace anglicky
Personality of Charles IV. has been since the Middle Ages in the spotlight, which in modern times is called media publicity. We mean especially visual media, whose statements have been addressed to various recipients, but also textbooks and other teaching aids. Accepting the phenomenon of historical culture assumes, however, that such image messages, instead of mere illustrations, become a qualitatively new teaching resource. The present text, after analyzing the development of imaging of this ruler (from Gothic paintings to the feature film, means of payment or stamps), on some examples comments linking of media education and historical education with the aim to develop historical consciousness of a pupil, and his or her media literacy.
VytisknoutZobrazeno: 19. 5. 2024 09:13