C 2015

Using conversation analysis in classroom interaction research

TŮMA, František

Základní údaje

Originální název

Using conversation analysis in classroom interaction research

Autoři

TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Pardubice, Learner corpora and English acquisition. A collection of studies. od s. 163-171, 9 s. 2015

Nakladatel

Univerzita Pardubice

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00081325

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7395-946-3

Klíčová slova česky

interakce ve třídě; dialogismus; konvezační analýza; metodologie výzkumu; výuka angličtiny jako cizího jazyka; terciární vzdělávání

Klíčová slova anglicky

classroom interaction; dialogism; conversation analysis; research methodology; English as a foreign language teaching and learning; higher education

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 29. 3. 2016 13:56, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.

Anotace

V originále

Dialogist approaches in general and conversation analysis (CA) in particular have not been commonly used in Czech educational research on classroom interaction yet. However, CA conducted on videorecordings of classroom teaching makes it possible to consider the local and dynamic nature of interaction. The aim of this theoretical-methodological chapter is twofold. First, it introduces the dialogist framework and related views of (language) learning as well as CA as a research method. Second, it presents the research design of the research project “Classroom interaction in English language teaching in higher education“. Special attention is paid to the methodological aspects of an analysis of classroom interaction in the context of the language classroom.

Česky

Dialogické přístupy obecně ani konverzační analýza konkrétně se v českém pedagogickém výzkumu běžně neuplatňují. Nicméně konverzační analýza provedená na videozáznamech z výuky ve třídě umožňuje vzít do úvahy lokální a dynamickou povahu interakce. Cíl této teoreticko-metodologické kapitoly je dvojí. Nejprve představí dialogismus a související pohled na učení, stejně jako konverzační analýzu jako výzkumnou metodu. Dále pak představí design výzkumného projektu "Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole". Pozornost je věnována metodologickým aspektům analýzy interakce ve třídě v kontextu výuky cizího jazyka.

Návaznosti

GA15-08857S, projekt VaV
Název: Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole
Investor: Grantová agentura ČR, Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole