RABUŠICOVÁ, Milada, Lenka KAMANOVÁ a Kateřina PEVNÁ. Community from the perspective of intergenerational learning. In ECER 2015 : Education and Transition. Contributions from Educational Research, Corvinus University, 7.-11. 9. 2015, Budapest, Hungary. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Community from the perspective of intergenerational learning
Název česky Komunita v perspektivě mezigeneračního učení
Autoři RABUŠICOVÁ, Milada (203 Česká republika, garant, domácí), Lenka KAMANOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Kateřina PEVNÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání ECER 2015 : Education and Transition. Contributions from Educational Research, Corvinus University, 7.-11. 9. 2015, Budapest, Hungary, 2015.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Maďarsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00081342
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky komunita; mezigenerační učení
Klíčová slova anglicky community; intergenerational learning
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D., učo 23221. Změněno: 30. 3. 2016 13:16.
Anotace
The proposed paper is one of the outputs of a four-year project "Intergenerational Learning Across Social Environments" which focuses – apart from learning in the workplace and school environment – also on intergenerational learning in communities. The central starting point is the concept of intergenerational learning, i.e. "a process aiming for bringing people together by targeted mutually beneficial activities fostering more understanding and respect between generations which can help build up community cohesion" (Fischer, 2008, p. 8). Our research attention is focused on the very environment of communities and community learning, i.e. activities including various intergenerational educational programmes (leisure-time education) that offers scope for non-formal and informal learning and in which people of all ages engage. We then presented outputs of the first qualitative research stage (using the obserview method, i.e. a method combining interview and observation) in which we identified the protagonists of situations of intergenerational learning and their degrees of involvement, who was learning from whom in intergenerational contact, what intergenerational contact consisted of and what circumstances in the community are necessary for it to arise. It is these results that the second, quantitative research phase – whose results will be presented in the proposed paper – is building on. Its objective is to verify and quantify the results of the above-described qualitative survey and characterize the phenomena identified as to frequency, intensity and evaluation by the protagonists. The research questions we are asking in the paper are the following: a. What is the frequency of situations of intergenerational learning in the communities under observation? b. What is the intensity of processes of intergenerational learning in the communities under observation? c. What conditions for intergenerational learning have been set up?
Anotace česky
Navrhovaný příspěvek je jedním z výstupů čtyřletého projektu "Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích", který je zaměřen kromě učení na pracovišti a ve školním prostředí také na mezigenerační učení v prostředí komunit. Ústředním teoretickým východiskem je pro nás koncept mezigeneračního učení, tedy "postup, který si klade za cíl přivést lidi dohromady cílevědomými, vzájemně prospěšnými aktivitami, které podporují větší porozumění a respekt mezi generacemi, a mohou přispět k budování soudržnosti komunit" (Fischer, 2008, s. 8). Empirická část příspěvku staví na výsledcích předchozí kvalitativní výzkumné fáze projektu. Jejím cílem je verifikovat a kvantifikovat výsledky zmíněného kvalitativního šetření a charakterizovat zjištěné jevy co do četnosti, intenzity a jejich hodnocení aktéry. V rámci navrhovaného příspěvku si klademe následující výzkumné otázky: a. Jaká je četnost situací mezigeneračního učení ve sledovaných komunitách? b. Jaká je intenzita procesů mezigeneračního učení ve sledovaných komunitách? c. Jaké podmínky pro mezigenerační učení jsou nastaveny?
Návaznosti
GA13-07234S, projekt VaVNázev: Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
Investor: Grantová agentura ČR, Mezigenerační učení v různých sociálních prostředích
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 23:18