J 2015

Corpora and Language Learning with the Sketch Engine and SKELL

THOMAS, James Edward, Adam KILGARIFF, Simon SMITH a Fredrik MARCOWITZ

Základní údaje

Originální název

Corpora and Language Learning with the Sketch Engine and SKELL

Autoři

THOMAS, James Edward (36 Austrálie, domácí), Adam KILGARIFF (826 Velká Británie a Severní Irsko, garant), Simon SMITH (826 Velká Británie a Severní Irsko) a Fredrik MARCOWITZ (826 Velká Británie a Severní Irsko)

Vydání

Revue Française de Linguistique Appliquée, Paris, Publications linguistiques, 2015, 1386-1204

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Francie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 0.031

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00085436

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000355571100005

Klíčová slova anglicky

corpora; language teaching; Sketch Engine; SKELL; learner corpus; data-driven learning

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 5. 2016 13:43, Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.

Anotace

V originále

We introduce the idea of using corpora – the linguist's name for "big data" – in language research, and sketch its history, first in linguistics in general, then in language learning and teaching. We then take a careful look at the hazards of using corpora in language learning, and arrive at some maxims for when and how they have a place: firstly, don't scare the students; then, use the corpus when the dictionary does not tell you enough, and moreover, disguise the corpus as a dictionary. We then introduce Sketch Engine, and show how it implements these ideas through SKELL, its language-learner interface. We show how corpora can be used, both in the classroom, and in the background, for syllabus design, where we have used corpora of learner output to identify patterns of overuse and underuse, with implications for what needs teaching.