2015
Corpora and Language Learning with the Sketch Engine and SKELL
THOMAS, James Edward, Adam KILGARIFF, Simon SMITH a Fredrik MARCOWITZZákladní údaje
Originální název
Corpora and Language Learning with the Sketch Engine and SKELL
Autoři
THOMAS, James Edward (36 Austrálie, domácí), Adam KILGARIFF (826 Velká Británie a Severní Irsko, garant), Simon SMITH (826 Velká Británie a Severní Irsko) a Fredrik MARCOWITZ (826 Velká Británie a Severní Irsko)
Vydání
Revue Française de Linguistique Appliquée, Paris, Publications linguistiques, 2015, 1386-1204
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Francie
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 0.031
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00085436
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000355571100005
Klíčová slova anglicky
corpora; language teaching; Sketch Engine; SKELL; learner corpus; data-driven learning
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 4. 5. 2016 13:43, Jeffrey Alan Vanderziel, B.A.
Anotace
V originále
We introduce the idea of using corpora – the linguist's name for "big data" – in language research, and sketch its history, first in linguistics in general, then in language learning and teaching. We then take a careful look at the hazards of using corpora in language learning, and arrive at some maxims for when and how they have a place: firstly, don't scare the students; then, use the corpus when the dictionary does not tell you enough, and moreover, disguise the corpus as a dictionary. We then introduce Sketch Engine, and show how it implements these ideas through SKELL, its language-learner interface. We show how corpora can be used, both in the classroom, and in the background, for syllabus design, where we have used corpora of learner output to identify patterns of overuse and underuse, with implications for what needs teaching.