MAREŠ, Jan and Tomáš KOHOUTEK. Well-being u začínajících učitelů (Well-being of the beginning teachers). In Učíme psychologii / Teaching psychology 2015. 2015.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Well-being u začínajících učitelů
Name (in English) Well-being of the beginning teachers
Authors MAREŠ, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Tomáš KOHOUTEK (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition Učíme psychologii / Teaching psychology 2015, 2015.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/15:00081364
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) well-being; začinající učitelé; profesní identita; profesní socializace
Keywords in English wellbeing; beginning teachers; professional identity; professional socialization
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Changed: 5/4/2016 09:43.
Abstract
Konferenční příspěvek představuje některé výsledky pilotní studie (N=34) realizované v říjnu 2015 na dostupném vzorku začínajících učitelů (do třech let v praxi). Data byla sbírána prostřednictvím online testovacícho sytému SED (Konečný, Mareš, Ježek, 2010). Cílem pilotní studie bylo ověřit funkčnost dostazníků a ověřit reakce začnínajících učitelů na dotazníky připravované v rámci projektu GA15-12956S. Předběžné výsledky jsou interpretovány v kontextu modelu profesní socializace (Fessler, Ingram, 2003 mod. Lukas, 2008), well-beingu u začínajících učitelů (Saaren a kol., 2006). Možné souvislosti jsou diskutovány i kontextu teorie vynořující se dospělosti a profesní socializace (Lukas, 2008).
Abstract (in English)
The conference paper presents some results of a pilot study (N = 34)based on the available sample of trainee teachers (up to three years in practice). Data were collected through an online system SED (Konečný, Mareš, Ježek, 2010). The aim of the pilot study was to test and verify the functionality questionnaires prepared in the project GA15-12956S. Preliminary results are interpreted in the context of the model of professional socialization (Fessler, Ingram 2003 mod. Lukas, 2008), well-being of the teachers (Saaren et al., 2006). Possible context are discussed as well as the context of the theory of emerging adulthood.
Links
GA15-12956S, research and development projectName: Jaký význam má kontext: objektivní determinanty socializace začínajících učitelů
Investor: Czech Science Foundation, How context matters: objective determinants of novice teachers´ socialisation
PrintDisplayed: 12/9/2024 15:25