2016
Eavesdropping on media talk : Microphone gaffes and unintended humour in sports broadcasts
CHOVANEC, JanZákladní údaje
Originální název
Eavesdropping on media talk : Microphone gaffes and unintended humour in sports broadcasts
Název česky
Nezamýšlený humor ve sportovním zpravodajství
Autoři
CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Journal of Pragmatics, Elsevier, 2016, 0378-2166
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60203 Linguistics
Stát vydavatele
Spojené státy
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 0.918
Kód RIV
RIV/00216224:14210/16:00089231
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000374711000008
Klíčová slova česky
participační rámce; humor; sportovní zpravodajství; konverzace; pragmatika; sociolingvistika; Erving Goffman
Klíčová slova anglicky
participation framework; broadcast talk; unintended humour; footing; casual conversation; eavesdropper; Erving Goffman; pragmatics
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 18. 9. 2020 10:47, Mgr. Jana Pelclová, Ph.D.
V originále
This paper deals with the phenomenon of the ‘microphone gaffe’ in the context of sports broadcast talk. This peculiar communicative event is characterized by the public mediation of live talk to media audiences without the speakers being aware that they are actually on air. Adopting a general pragmatic perspective, this paper analyses the microphone gaffe in terms of its specific participation framework and discusses its humorous potential. It is argued that the key element underlying these communicative situations consists of the momentary non-acknowledgement of the media audiences by the speakers. The audience, repositioned as non-participants, actually find themselves in the role of the ‘eavesdropper’ on a private conversation. On the production side of the communicative scheme, the mistaken belief in enjoying this momentary ‘private’ speech event is accompanied by a shift of footing, where the commentators’ institutional identities become replaced with their non-public personas, evidenced by forms of backstage talk that contrasts with their frontstage performance. This paper proposes that in case of microphone gaffes, humorous effect arises from the various incongruities between the actual and the presumed footings, as well as from the subsequent recontextualizations that enclose the original communicative act within an additional communicative level. The aim of the paper is to propose and elaborate a general theoretical framework for the analysis of unintended humour in media discourse.
Česky
Článek se zabývá zvláštním formou jazykové komunikace, k níž dochází při televizním vysílání, kdy mluvčí chybně posoudí situaci a předpokládá, že jeho promluvy jsou stále neveřejné (tj. "off air"), ač ve skutečnosti jsou snímány a zprostředkovávány divákům ("on air"). Tento jev, zachycený na příkladu sportovních komentářů fotbalových zápasů, je interpretován v rámci Goffmanovy teorie jako zvláštní případ tzv. "backstage behaviour". Analýza se zaměřuje na situace, kdy díky kontrastu mezi chybným vnímáním situace a realitou dochází k tomu, že výsledný komunikát je diváky považován za humorný. V tomto případě inkongruita - jako základní prostředek humoru - vychází nejen z kontrastu chybně vnímané situace, ale také jazykových kódů, které se v daných situacích konvenčně používají (tj. na ose spisovnost - hovorovost). Článek rozpracovává teoretický model nezamýšleného humoru v prostředí masmediální komunikace.
Návaznosti
MUNI/A/1143/2015, interní kód MU |
|