PERUTKOVÁ, Jana. Die Bedeutung der Handwerkerrechnungen und Bierdeputate für den Opernbetrieb des Jarmeritzer Schlosstheaters in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2015, roč. 50, č. 2, s. 3-14. ISSN 1212-0391. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/MB2015-2-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Die Bedeutung der Handwerkerrechnungen und Bierdeputate für den Opernbetrieb des Jarmeritzer Schlosstheaters in der ersten Hälfte des 18. Jahrhunderts
Název česky Význam řemeslnických účtů a deputátů za pivo pro operní provoz v Jaroměřicích v 1. polovině 18. století
Název anglicky The importance of checks of workman and beer bonuses for Opera performances in Jarmeritzer Castle Theatre in the first half of the 18th century
Autoři PERUTKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1212-0391.
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00085500
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/MB2015-2-1
UT WoS 000372522000001
Klíčová slova česky opera seria; 1. polovina 18. století; Jaroměřice; Morava; Questenberg; zámecké divadlo
Klíčová slova anglicky opera seria; first half of the 18th century; Jaroměřice; Moravian; Questenberg; Theatre
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 29. 4. 2016 08:38.
Anotace
Das Musikleben in Jarmeritz in der 1. Hälfte des 18. Jahrhunderts wurde schon von vielen Forschern aus verschiedenen Aspekten untersucht. Bis jetzt fehlte aber eine komplexere Betrachtung einigen Fragen der Musikpflege der musikdramatischen Werken und des Theaterbetriebes an sich. Unbeachtet blieb dabei vor allem die theatrologische Ansicht. Deswegen soll diese Studie die bisherigen Erkenntnisse über die Gestalt des Jarmeritzer Theatersaals und über die Frequenz der dortigen Aufführungen erweitern und somit eine Grundlage für weitere theatrologische Forschung darstellen. Mit Hilfe der Jarmeritzer Hanwerkerrechnungen ist es anzunehmen, dass sich die Anzahl der Jarmeritzer Opernaufführungen nach und nach gesteigert hat. In der zweiten Hälfte der 20er Jahre waren es etwa 15 Aufführungen, in den 30er Jahren etwa 20. Man sieht auch, dass im Schlosstheater auch mehrere Reprisen verschiedener Werke stattgefunden haben.
Anotace česky
Studie přináší nové poznatky z historii stavby zámeckého sálu v Jaroměřicích v 1. polovině 18. století za hraběte Johanna Adam Questenberga, které se odrážejí v účtech mnohých řemeslníků. Prezentuje také poznatky získané z deputátních účtů za pivo, které překvapivě přinášejí nová zjištění o frekvenci jaroměřických operních představení datech provozování, informace o jevištní mašinerii ad.
Anotace anglicky
This study broadens knowledge about the appearance of Jaroměřice castle theatre during the reign of count Johann Adam von Questenberg and about the frequency of Jaroměřice theatre’s performances as well. There is unambiguous evidence that the first performance was held at this theatre as early as 1722. Moreover, thanks to the accounting documents by Jaroměřice’s joiner Matthias Stöhring it was discovered which opera was performed in front of the Imperial Court members in 1723. The title of that opera was Archelao re di Cappadocia by the composer Francesco Bartolomeo Conti. The mentioned work had been performed for the first time one year earlier for the Imperial Court in Vienna. The originally used stage was moved to Vienna in 1724 and was followed by an installation of a new modern stage in Jaroměřice. Within the presented study the further adjustments and reconstructions of the theatre hall are observed up to the year 1739.
Návaznosti
MUNI/A/1179/2014, interní kód MUNázev: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část II.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část II., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 16:54