D 2015

Nejčastější miskoncepty žáků základních škol vycházející z pojmu ochrana v chemickém kontextu

ŠINDELKOVÁ, Monika a Irena PLUCKOVÁ

Základní údaje

Originální název

Nejčastější miskoncepty žáků základních škol vycházející z pojmu ochrana v chemickém kontextu

Název anglicky

The most common misconceptions of primary school pupils associated with the term protection in the chemical context

Autoři

ŠINDELKOVÁ, Monika (203 Česká republika, garant, domácí) a Irena PLUCKOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY. Sborník příspěvků z konference 20.–21. 5. 2015. od s. 209-219, 11 s. 2015

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00085557

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-7996-0

Klíčová slova česky

miskoncept, mylná představa, pojem, žákovská představa, vyučování, pojmová mapa, pojem ochrana

Klíčová slova anglicky

Misconception; Mistaken belief; Concept; Idea of pupil; Classes; Concept map; Term protection

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2016 10:18, PhDr. Mgr. Monika Bortlíková

Anotace

V originále

Každý žák si přináší ze svého každodenního života mnoho osobních zkušeností a představ. Tyto představy o různých pojmech a tématech mohou být někdy mylné či naprosto špatné. Pro shrnutí těchto mylných představ používáme komplexní pojem miskoncepce (miskoncept). Miskoncept je chápán jako mylné pojetí, mylná představa. Vyskytuje se v souvislosti s chybnými žákovými představami a chybným pojetím učiva či jedna z podob pojetí učiva žáky. V průběhu výuky na žáka nepůsobí pouze učitel, ale i žákovi představy a zkušenosti, které si žák přináší ze svého okolí. Učitelé by měli s těmito představami umět pracovat a snažit se u žáků mylné představy napravit. Součástí tohoto příspěvku je nejenom literární rešerše problematiky miskonceptů, ale především výsledky výzkumného šetření provedeného na žácích osmých a devátých ročníků devíti základních škol. Cílem výzkumného šetření pak bylo zmapování nejčastějších miskonceptů souvisejících s pojmem ochrana v chemickém kontextu učiva.

Anglicky

Each student brings from his everyday life a lot of personal experiences and ideas. These ideas can be mistaken or erroneous. We use a comprehensive term for these mistaken ideas and it is misconception. Misconception is understood as a mistaken idea or erroneous one. It is associated with the students' erroneous beliefs and wrong ideas of the curriculum. In the course the teacher does not play only one important role but also the pupil ideas and experiences, which bring the pupil from their surroundings, place a important role too. Teachers should work with these wrong ideas and they should try to correct these misconceptions. The part of this article is not only literature search of the issue misconception, but also the results of research conducted on pupils in the eighth and ninth grades at nine elementary schools. The aim of the research was to map out the most common misconceptions associated with the term protection in the chemical context.