2015
Nejčastější miskoncepty žáků základních škol vycházející z pojmu ochrana v chemickém kontextu
ŠINDELKOVÁ, Monika a Irena PLUCKOVÁZákladní údaje
Originální název
Nejčastější miskoncepty žáků základních škol vycházející z pojmu ochrana v chemickém kontextu
Název anglicky
The most common misconceptions of primary school pupils associated with the term protection in the chemical context
Autoři
ŠINDELKOVÁ, Monika (203 Česká republika, garant, domácí) a Irena PLUCKOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, XXIV. Mezinárodní konference o výuce chemie DIDAKTIKA CHEMIE A JEJÍ KONTEXTY. Sborník příspěvků z konference 20.–21. 5. 2015. od s. 209-219, 11 s. 2015
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
elektronická verze "online"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/15:00085557
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-7996-0
Klíčová slova česky
miskoncept, mylná představa, pojem, žákovská představa, vyučování, pojmová mapa, pojem ochrana
Klíčová slova anglicky
Misconception; Mistaken belief; Concept; Idea of pupil; Classes; Concept map; Term protection
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 16. 3. 2016 10:18, PhDr. Mgr. Monika Bortlíková
V originále
Každý žák si přináší ze svého každodenního života mnoho osobních zkušeností a představ. Tyto představy o různých pojmech a tématech mohou být někdy mylné či naprosto špatné. Pro shrnutí těchto mylných představ používáme komplexní pojem miskoncepce (miskoncept). Miskoncept je chápán jako mylné pojetí, mylná představa. Vyskytuje se v souvislosti s chybnými žákovými představami a chybným pojetím učiva či jedna z podob pojetí učiva žáky. V průběhu výuky na žáka nepůsobí pouze učitel, ale i žákovi představy a zkušenosti, které si žák přináší ze svého okolí. Učitelé by měli s těmito představami umět pracovat a snažit se u žáků mylné představy napravit. Součástí tohoto příspěvku je nejenom literární rešerše problematiky miskonceptů, ale především výsledky výzkumného šetření provedeného na žácích osmých a devátých ročníků devíti základních škol. Cílem výzkumného šetření pak bylo zmapování nejčastějších miskonceptů souvisejících s pojmem ochrana v chemickém kontextu učiva.
Anglicky
Each student brings from his everyday life a lot of personal experiences and ideas. These ideas can be mistaken or erroneous. We use a comprehensive term for these mistaken ideas and it is misconception. Misconception is understood as a mistaken idea or erroneous one. It is associated with the students' erroneous beliefs and wrong ideas of the curriculum. In the course the teacher does not play only one important role but also the pupil ideas and experiences, which bring the pupil from their surroundings, place a important role too. Teachers should work with these wrong ideas and they should try to correct these misconceptions. The part of this article is not only literature search of the issue misconception, but also the results of research conducted on pupils in the eighth and ninth grades at nine elementary schools. The aim of the research was to map out the most common misconceptions associated with the term protection in the chemical context.