DRÁPALA, Daniel. Venkovský obchod Moravy a Slezska. Socio-ekonomické sondy. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury a Ústav evropské etnologie Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, 2014, 420 s. Etnologická řada ; sv. č. 8. ISBN 978-80-7325-356-1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Venkovský obchod Moravy a Slezska. Socio-ekonomické sondy
Název anglicky Trade in Rural Environment in Moravia and Silesia. Socio-Ekonomic Probes
Autoři DRÁPALA, Daniel (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Brno, 420 s. Etnologická řada ; sv. č. 8, 2014.
Nakladatel Centrum pro studium demokracie a kultury a Ústav evropské etnologie Filozofické fakulty Masarykovy univerzity
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor Archeologie, antropologie, etnologie
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/14:00081400
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-7325-356-1
Klíčová slova česky obchod; podomní obchod; kupci; trhy
Klíčová slova anglicky Trade; Peddlery; Merchants; markets
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Marie Novotná, učo 180102. Změněno: 10. 3. 2016 12:26.
Anotace
Publikace Venkovský obchod Moravy a Slezska přináší ucelený pohled na základní formy maloobchodní směny uskutečňované od 18. do první poloviny 20. století ve venkovském prostředí Moravy a Slezska. Jednalo se o složitý systém, v jehož rámci hrály vedle ekonomických funkcí stejně důležitou roli také faktory sociální a kulturní. Práce proto propojuje metody hospodářských a sociálních dějin s přístupy ekonomické etnologie. Přibližuje systém fungování i druhovou skladbu zboží obchodovaného prostřednictvím jednotlivých typů tržních akcí (denní, týdenní, výroční, dobytčí, poutní či jiné specifické trhy), vesnických a maloměstských kupeckých krámů i podomních obchodníků. Autor se cíleně zaměřuje také na aktéry směnných operací, jejich profesní strategie i normy chování. Zemědělci, vesnickému či maloměstskému řemeslníkovi se tak naskýtalo několik způsobů a příležitostí k odbytu vlastních produktů i pořízení všeho potřebného, co on a jeho blízcí potřebovali. Do jaké míry byl do tohoto systému zapojen konkrétní jedinec, záleželo na prostředí, v němž se jeho život odvíjel, na profesní a sociální příslušnosti i na okamžitých individuálních potřebách dané osoby.
Anotace anglicky
The publication Venkovský obchod Moravy a Slezska (Trade in Rural Environment in Moravia and Silesia)submits a coherent view of the basic ways of retail transactions that can be reconstructed based on available sources for the period from the 18th until the first half of the 20th century. The work interconnects the methods of economic and social history with the methods of economic ethnology. The author explored a plenty of archive documents, travellers´ and publicists´ contemporary reports as well as eyewitness´ memories and other ethnological sources. The book attempts to introduce the rural-area trade as a complex system where – on the local and regional level – the social and cultural factors play as important role as the economic functions do.
Návaznosti
GP404/06/P125, projekt VaVNázev: Tradiční formy venkovského obchodu na Moravě a ve Slezsku v 18. a 19. století
Investor: Grantová agentura ČR, Tradiční formy venkovského obchodu na Moravě a ve Slezsku v 18. a 19. století
VytisknoutZobrazeno: 26. 4. 2024 05:09