KLAPKO, Dušan a Lenka REMSOVÁ. Constructing the Education Path of Roma Children. In SGEM. 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research. Sofia: STEF92 Technology Ltd.,51 "Alexander Malinov"Blvd., 2015, 2015, s. 235-244. ISBN 978-619-7105-45-2. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5593/SGEMSOCIAL2015/B12/S3.030.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Constructing the Education Path of Roma Children
Název česky Konstrukce vzdělávání romského žáka
Autoři KLAPKO, Dušan (203 Česká republika, garant, domácí) a Lenka REMSOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání Sofia, 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings, Volume II, Education and Educational Research, od s. 235-244, 10 s. 2015.
Nakladatel STEF92 Technology Ltd.,51 "Alexander Malinov"Blvd., 2015
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Bulharsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00081417
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-619-7105-45-2
ISSN 2367-5659
Doi http://dx.doi.org/10.5593/SGEMSOCIAL2015/B12/S3.030
UT WoS 000393896200030
Klíčová slova česky romské dítě ze sociálně znevýhodněného prostředí; edukace; diskursivní analýza; divadlo utlačovaných; sociální kritické teorie.
Klíčová slova anglicky Roma child from socially disadvantaged background; education; discourse analysis; theater of the oppressed; Social Critical Theory.
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 27. 4. 2017 10:29.
Anotace
Our paper looks at the education of Roma children from socially disadvantaged backgrounds. The issue is well covered in research, education scholarship and the policy level. Nevertheless, we would like to ask whether Roma themselves participate in the education policy or whether they are an object of an interest and institutional power of decision makers in the Czech education system. We focus on the construction of the education of a Roma pupil from the point of view of Roma parents and Roma children. We collected our data through group interviews and techniques of the Theatre of the Oppressed (focusing on primary and secondary socialization of the Roma children). We adapted some of the techniques of the Theatre of the Oppressed to methods of discourse analysis - used also for the data analysis. Discourse analysis emerged from the ideas of constructivism and post-structuralism. In this paper, we aim to describe theoretical background and the main findings of our research. Lastly, we would like to discuss ways to apply our findings in schools.
Návaznosti
GP13-24036P, projekt VaVNázev: Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití
Investor: Grantová agentura ČR, Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití
VytisknoutZobrazeno: 4. 10. 2024 18:18