J 2015

Tradition of museum pedagogy in the Czech Republic and the role of Brno museology in its development

JAGOŠOVÁ, Lucie a Lenka MRÁZOVÁ

Základní údaje

Originální název

Tradition of museum pedagogy in the Czech Republic and the role of Brno museology in its development

Název česky

Tradice muzejní pedagogiky v České republice a role brněnské muzeologie na jejím vývoji

Autoři

JAGOŠOVÁ, Lucie (203 Česká republika, garant, domácí) a Lenka MRÁZOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Museologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2015, 1805-4722

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60101 History

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00085644

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

muzejní pedagogika; výuka muzeologie; Masarykova univerzita; kurikulum muzeologie

Klíčová slova anglicky

museum pedagogy; education in museology; Masaryk University; curriculum of museology

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 1. 2019 10:47, Mgr. Lucie Jagošová, DiS., PhD.

Anotace

V originále

Museum pedagogy with all its theoretical and practical aspects is a discipline, which in the Czech Republic currently experiences a period of boom. The past twenty years of unrestricted development, when museums ceased to serve as a tool of official propaganda and returned to free interpretation of their collections, saw not only an increase in interest of the society in museums but also a struggle of museums for new audience. From a practical view we thus find a wide offer of activities and fringe programmes of various quality, and on a theoretical level we can follow up the interest of museologists and pedagogues in the hinterland of the discipline. Museum pedagogy in the Czech Republic rests on a solid base of a long-time tradition. The paper gives a brief overview of the development of this discipline in the Czech Republic both on a theoretical level and from the view of education at the Masaryk University in Brno.

Česky

Muzejní pedagogika ve své teoretické i prakticistní rovině je oborem, který v České republice zažívá úspěšné období. Za posledních dvacet let vývoje společnosti, kdy muzea přestala být nástrojem režimních sdělení, ale vrátila se ke svobodné interpretaci sbírek, stoupl nejen zájem společnosti o muzea, ale především zájem muzeí o návštěvníky. V prakticistní rovině tak v různorodé kvalitě nacházíme pestrou nabídku aktivit a doprovodných programů, v teoretické rovině můžeme sledovat zájem muzeologů i pedagogů o zázemí oboru. Zázemí muzejní pedagogiky v České republice stojí ovšem na pevných základech dlouholeté tradice. Příspěvek je krátkým připomenutím vývoje oboru v České republice jak v rovině teoretické, tak i v rovině jeho výuky na Masarykově univerzitě v Brně.

Návaznosti

MUNI/A/1130/2014, interní kód MU
Název: Archeologická terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IV
Investor: Masarykova univerzita, Archeologická terénní prospekce, exkavace, dokumentace a muzejní prezentace IV, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty