2014
Festivity vesnické komunity z pohledu školních kronik. Sondy do záznamů školních kronik vybraných lokalit z konce 19. století
VALEŠOVÁ, Barbora a Veronika KUTHANOVÁZákladní údaje
Originální název
Festivity vesnické komunity z pohledu školních kronik. Sondy do záznamů školních kronik vybraných lokalit z konce 19. století
Název anglicky
Festivities of rural communities in terms of school chronicles. Views of school chronicles of selected areas from the late 19th century
Autoři
VALEŠOVÁ, Barbora (203 Česká republika, domácí) a Veronika KUTHANOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Národopisný věstník, Praha, Česká národopisná společnost, 2014, 1211-8117
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Archeologie, antropologie, etnologie
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/14:00080326
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
slavnost; kronika; škola; učitel; žáci
Klíčová slova anglicky
festivity; chronicle; school; teacher; pupils
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2016 12:53, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
Příspěvek se zabývá analýzou 110 školních kronik spadajících územně do archivů ve Vsetíně, Uherském Hradišti, Žďáře nad Sázavou a Znojmě. Jejími autory byli učitelé/nadučitelé zvolení do funkce školní správou. Ačkoli se jednalo o kroniky školní, ve kterých byly v největší míře zastoupeny především události přímo spojené se životem školy, tedy školní mládež a učitelstvo, prospěch a docházka žáků, rozšiřování jedno na více třídní školu, školní knihovna apod., objevují se v nich důležité poznatky spojené se životem v obci. Tyto informace se týkaly půdorysů obce, popisů krajiny, zemědělských prací a používaného nářadí, dále se věnovaly životu panovnického rodu, církevních hodnostářů, nově vydaným zákonům, jež měly vliv na život v obci, v některých případech dokonce představitelé škol komentovali také světové události jako hladomory, epidemie nebo přírodní katastrofy. Také z tohoto důvodu jsou pro výzkum lidové kultury nepostradatelným pramenem. Charakter a styl zápisu v předkládaném vzorku byly natolik rozdílné, že v příspěvku čerpáme jen z určité reprezentativní části. Informace nebyly stejnoměrně zastoupeny, některé události autoři zmínili velmi stroze, jiné nebyly dobře čitelné a řada kronik byla psána stručně. Příspěvek ukazuje sociální život obce, který byl úzce provázán právě se školou, na příkladu festivit. Cílem příspěvku je, prostřednictvím několika konkrétních příkladů, poukázat na podobný scénář a shodné prvky v případech festivit, nejen pokud se jednalo o pravidelné oslavy, ale i v případě ojedinělé události.
Anglicky
School chronicles in the second half of the 19th century allow collecting information from larger geographic areas. Despite of being significantly different in terms of length and recording method, individual chronicles represent a valuable source of information for researchers. Authors of these chronicles were teachers and through their notes we are able to find out more about the lives of school children, problems of teachers in the 19th century and their social status. We can analyze national and international events and lives in villages. The paper focused on festivities in a social group of the village from the perspective of school chronicles as a unique but not yet explored source. Through these records it is possible to rebuild the process of official visits there, sanctification of buildings or celebrations of Christmas trees but mainly the position of the school and its involvement in social life. Thanks to the chronological recording information recorded in them is of indisputable importance for the creation of a complex view of the culture and life in a village of the 19th century.
Návaznosti
DF12P01OVV015, projekt VaV |
|