J 2014

Festivity vesnické komunity z pohledu školních kronik. Sondy do záznamů školních kronik vybraných lokalit z konce 19. století

VALEŠOVÁ, Barbora a Veronika KUTHANOVÁ

Základní údaje

Originální název

Festivity vesnické komunity z pohledu školních kronik. Sondy do záznamů školních kronik vybraných lokalit z konce 19. století

Název anglicky

Festivities of rural communities in terms of school chronicles. Views of school chronicles of selected areas from the late 19th century

Autoři

VALEŠOVÁ, Barbora (203 Česká republika, domácí) a Veronika KUTHANOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Národopisný věstník, Praha, Česká národopisná společnost, 2014, 1211-8117

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Archeologie, antropologie, etnologie

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00080326

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

slavnost; kronika; škola; učitel; žáci

Klíčová slova anglicky

festivity; chronicle; school; teacher; pupils

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 3. 2016 12:53, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

Příspěvek se zabývá analýzou 110 školních kronik spadajících územně do archivů ve Vsetíně, Uherském Hradišti, Žďáře nad Sázavou a Znojmě. Jejími autory byli učitelé/nadučitelé zvolení do funkce školní správou. Ačkoli se jednalo o kroniky školní, ve kterých byly v největší míře zastoupeny především události přímo spojené se životem školy, tedy školní mládež a učitelstvo, prospěch a docházka žáků, rozšiřování jedno na více třídní školu, školní knihovna apod., objevují se v nich důležité poznatky spojené se životem v obci. Tyto informace se týkaly půdorysů obce, popisů krajiny, zemědělských prací a používaného nářadí, dále se věnovaly životu panovnického rodu, církevních hodnostářů, nově vydaným zákonům, jež měly vliv na život v obci, v některých případech dokonce představitelé škol komentovali také světové události jako hladomory, epidemie nebo přírodní katastrofy. Také z tohoto důvodu jsou pro výzkum lidové kultury nepostradatelným pramenem. Charakter a styl zápisu v předkládaném vzorku byly natolik rozdílné, že v příspěvku čerpáme jen z určité reprezentativní části. Informace nebyly stejnoměrně zastoupeny, některé události autoři zmínili velmi stroze, jiné nebyly dobře čitelné a řada kronik byla psána stručně. Příspěvek ukazuje sociální život obce, který byl úzce provázán právě se školou, na příkladu festivit. Cílem příspěvku je, prostřednictvím několika konkrétních příkladů, poukázat na podobný scénář a shodné prvky v případech festivit, nejen pokud se jednalo o pravidelné oslavy, ale i v případě ojedinělé události.

Anglicky

School chronicles in the second half of the 19th century allow collecting information from larger geographic areas. Despite of being significantly different in terms of length and recording method, individual chronicles represent a valuable source of information for researchers. Authors of these chronicles were teachers and through their notes we are able to find out more about the lives of school children, problems of teachers in the 19th century and their social status. We can analyze national and international events and lives in villages. The paper focused on festivities in a social group of the village from the perspective of school chronicles as a unique but not yet explored source. Through these records it is possible to rebuild the process of official visits there, sanctification of buildings or celebrations of Christmas trees but mainly the position of the school and its involvement in social life. Thanks to the chronological recording information recorded in them is of indisputable importance for the creation of a complex view of the culture and life in a village of the 19th century.

Návaznosti

DF12P01OVV015, projekt VaV
Název: Geografický informační systém tradiční lidové kultury (1750-1900)
Investor: Ministerstvo kultury ČR, Geografický informační systém tradiční lidové kultury (1750 - 1900)