KRUNTORÁD, Matěj. Kopie a faksimile děl Mistra Pavla z Levoče a jejich funkce / Copies and facsimiles of the works of Master Paul of Levoča and their functions. Online. In Dušan Buran. Originál & kópia v múzeu : zborník zo seminára a diskuzného fóra / Original & Copy in the Museum : Proceeding of the Conference and Discussion Forum. Bratislava: Národný komitét ICOM Slovensko / Slovenská národná galéria Bratislava, 2015, s. 3-18.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Kopie a faksimile děl Mistra Pavla z Levoče a jejich funkce / Copies and facsimiles of the works of Master Paul of Levoča and their functions
Autoři KRUNTORÁD, Matěj.
Vydání Bratislava, Originál & kópia v múzeu : zborník zo seminára a diskuzného fóra / Original & Copy in the Museum : Proceeding of the Conference and Discussion Forum, od s. 3-18, 16 s. 2015.
Nakladatel Národný komitét ICOM Slovensko / Slovenská národná galéria Bratislava
Další údaje
Typ výsledku Stať ve sborníku
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Originál; kopie; Mistr Pavel z Levoče; EXPO 58; bratři Kotrbové
Klíčová slova anglicky Original; copy; Master Pavel of Levoča; EXPO 58; Kotrba brothers
Změnil Změnila: Mgr. Zuzana Matulíková, učo 405304. Změněno: 28. 4. 2019 11:31.
Anotace
Restaurování několika oltářů v kostele sv. Jakuba v Levoči v 50. a 60. letech zapříčinilo velkou odbornou vlnu zájmu o dílo Mistra Pavla, předpokládaného autora většiny těchto děl. První tesané kopie jeho díla vznikly již v 50. letech v souvislosti s přípravou prezentace Československa na výstavě EXPO 58 v Bruselu. Další kopie, ale i sádrové faksimile, vznikly pro plánované muzeum Mistra Pavla v Levoči (otevřené nakonec až na konci 80. let jako svého druhu ojedinělá expozice stavící právě na reprodukcích originálů). Řada z nově vytvořených děl zastupovala dílo Mistra Pavla na dalších zahraničních výstavách až do současnosti. Příspěvek se zaměří na okolnosti vzniku zmíněných kopií a faksimilí a na jejich autory, stejně jako na funkci a autenticitu těchto plastik a skulptur. Jakým způsobem dokáže kopie zastoupit originál? Uvědomuje si návštěvník muzea, že se dívá na kopii? Jaká byla recepce výstav Mistra Pavla v zahraničí?
Anotace anglicky
Restauation of many altars from Levoča’s St. Jacob church in 50‘ and 60‘ was important for expert interest of the work of Master Paul who was probably author of majority of these art pieces. First sculpted copies of his work were made for Czechoslovakian pavillon in world exhibition EXPO 58 in Brussels. Other copies and fascimilies were made for planning museum of Master Paul in Levoča (the museum was opened at the end of 80‘ as a specific exhibition built on reproduction of original sculptures). Many of newly made works have represented Master Pavel’s art in many others foreign exhibitions until today. The article focuses on circumstances of development of these copies and fascimilies, on their authors, as well as on the function and authenticity of these works. In which way could copy replace the original? Could the visitor of museum realize that he or she is observing copies? What was the reception of Master Paul exhibitions abroad?
VytisknoutZobrazeno: 6. 9. 2024 16:46