ŠPALEK, Jiří, Otto EIBL, Zuzana ŠPAČKOVÁ, Jozef ZAGRAPAN a Miloš FIŠAR. Do Negative News Create Tax Evaders? Evidence from the Tax Compliance Experiment. In Špalková, D., Matějová, L. Proceedings of the 20th International Conference Current Trends in Public Sector Research 2016. Brno: Masaryk University, 2016, s. 102-110. ISBN 978-80-210-8082-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Do Negative News Create Tax Evaders? Evidence from the Tax Compliance Experiment.
Název česky Vedou negativní zprávy k daňovým únikům? Výsledky laboratorního experimentu.
Autoři ŠPALEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Otto EIBL (203 Česká republika, domácí), Zuzana ŠPAČKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jozef ZAGRAPAN (703 Slovensko, domácí) a Miloš FIŠAR (203 Česká republika, domácí).
Vydání Brno, Proceedings of the 20th International Conference Current Trends in Public Sector Research 2016. od s. 102-110, 9 s. 2016.
Nakladatel Masaryk University
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50600 5.6 Political science
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14560/16:00089259
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
ISBN 978-80-210-8082-9
ISSN 2336-1239
UT WoS 000379382400013
Klíčová slova česky Laboratorní experiment; daňová morálka; média; rámování
Klíčová slova anglicky laboratory experiment; tax compliance; evasion; media; framing
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Ing. Miloš Fišar, Ph.D., učo 171966. Změněno: 8. 8. 2016 09:37.
Anotace
Tax evasion is perceived as one of the main problem of public finance. People tend to evade as they do not recognise return in public good provided by the state or local government. The rate of tax compliance might be on the other hand effected also by an external factor such as media who have great power on public opinion and mood of the society We conduct laboratory experiment to study whether framing of effectiveness of state spending influences participants´ decision to pay taxes. Using news headlines, subjects get the information on how state institutions are speeding their budget. Our results show that while positive news increases tax compliance comparing to control group, its effect is not statistically significant. On the other hand, negative news significantly increases tax evasion. Our main finding thus suggests that if people receive signals of ineffectiveness of state´s spending, their willingness to pay taxes considerably drops
Anotace česky
Článek shrnuje základní výsledky experimentu, který zkoumal vliv kontextu na rozhodnutí o daňovém úniku. Výsledky ukazují, že lidé mnohem výrazněji reagují na negativní zprávy o hospodaření státu než obráceně.
Návaznosti
MUNI/A/1210/2014, interní kód MUNázev: Aplikace expriementálních a behaviorálních metod pro analýzu veřejné politiky
Investor: Masarykova univerzita, Aplikace expriementálních a behaviorálních metod pro analýzu veřejné politiky, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/M/0045/2013, interní kód MUNázev: Experimentální analýza rozhodování při opakované volbě: ekonomické a politologické přístupy
Investor: Masarykova univerzita, Experimentální analýza rozhodování při opakované volbě: ekonomické a politologické přístupy, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 17. 7. 2024 10:01