2016
Do Negative News Create Tax Evaders? Evidence from the Tax Compliance Experiment.
ŠPALEK, Jiří, Otto EIBL, Zuzana ŠPAČKOVÁ, Jozef ZAGRAPAN, Miloš FIŠAR et. al.Základní údaje
Originální název
Do Negative News Create Tax Evaders? Evidence from the Tax Compliance Experiment.
Název česky
Vedou negativní zprávy k daňovým únikům? Výsledky laboratorního experimentu.
Autoři
ŠPALEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Otto EIBL (203 Česká republika, domácí), Zuzana ŠPAČKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jozef ZAGRAPAN (703 Slovensko, domácí) a Miloš FIŠAR (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Brno, Proceedings of the 20th International Conference Current Trends in Public Sector Research 2016. od s. 102-110, 9 s. 2016
Nakladatel
Masaryk University
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
50600 5.6 Political science
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14560/16:00089259
Organizační jednotka
Ekonomicko-správní fakulta
ISBN
978-80-210-8082-9
ISSN
UT WoS
000379382400013
Klíčová slova česky
Laboratorní experiment; daňová morálka; média; rámování
Klíčová slova anglicky
laboratory experiment; tax compliance; evasion; media; framing
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 8. 2016 09:37, Ing. Miloš Fišar, Ph.D.
V originále
Tax evasion is perceived as one of the main problem of public finance. People tend to evade as they do not recognise return in public good provided by the state or local government. The rate of tax compliance might be on the other hand effected also by an external factor such as media who have great power on public opinion and mood of the society We conduct laboratory experiment to study whether framing of effectiveness of state spending influences participants´ decision to pay taxes. Using news headlines, subjects get the information on how state institutions are speeding their budget. Our results show that while positive news increases tax compliance comparing to control group, its effect is not statistically significant. On the other hand, negative news significantly increases tax evasion. Our main finding thus suggests that if people receive signals of ineffectiveness of state´s spending, their willingness to pay taxes considerably drops
Česky
Článek shrnuje základní výsledky experimentu, který zkoumal vliv kontextu na rozhodnutí o daňovém úniku. Výsledky ukazují, že lidé mnohem výrazněji reagují na negativní zprávy o hospodaření státu než obráceně.
Návaznosti
MUNI/A/1210/2014, interní kód MU |
| ||
MUNI/M/0045/2013, interní kód MU |
|