D 2016

Do Negative News Create Tax Evaders? Evidence from the Tax Compliance Experiment.

ŠPALEK, Jiří, Otto EIBL, Zuzana ŠPAČKOVÁ, Jozef ZAGRAPAN, Miloš FIŠAR et. al.

Základní údaje

Originální název

Do Negative News Create Tax Evaders? Evidence from the Tax Compliance Experiment.

Název česky

Vedou negativní zprávy k daňovým únikům? Výsledky laboratorního experimentu.

Autoři

ŠPALEK, Jiří (203 Česká republika, garant, domácí), Otto EIBL (203 Česká republika, domácí), Zuzana ŠPAČKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jozef ZAGRAPAN (703 Slovensko, domácí) a Miloš FIŠAR (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, Proceedings of the 20th International Conference Current Trends in Public Sector Research 2016. od s. 102-110, 9 s. 2016

Nakladatel

Masaryk University

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50600 5.6 Political science

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14560/16:00089259

Organizační jednotka

Ekonomicko-správní fakulta

ISBN

978-80-210-8082-9

ISSN

UT WoS

000379382400013

Klíčová slova česky

Laboratorní experiment; daňová morálka; média; rámování

Klíčová slova anglicky

laboratory experiment; tax compliance; evasion; media; framing

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 8. 8. 2016 09:37, Ing. Miloš Fišar, Ph.D.

Anotace

V originále

Tax evasion is perceived as one of the main problem of public finance. People tend to evade as they do not recognise return in public good provided by the state or local government. The rate of tax compliance might be on the other hand effected also by an external factor such as media who have great power on public opinion and mood of the society We conduct laboratory experiment to study whether framing of effectiveness of state spending influences participants´ decision to pay taxes. Using news headlines, subjects get the information on how state institutions are speeding their budget. Our results show that while positive news increases tax compliance comparing to control group, its effect is not statistically significant. On the other hand, negative news significantly increases tax evasion. Our main finding thus suggests that if people receive signals of ineffectiveness of state´s spending, their willingness to pay taxes considerably drops

Česky

Článek shrnuje základní výsledky experimentu, který zkoumal vliv kontextu na rozhodnutí o daňovém úniku. Výsledky ukazují, že lidé mnohem výrazněji reagují na negativní zprávy o hospodaření státu než obráceně.

Návaznosti

MUNI/A/1210/2014, interní kód MU
Název: Aplikace expriementálních a behaviorálních metod pro analýzu veřejné politiky
Investor: Masarykova univerzita, Aplikace expriementálních a behaviorálních metod pro analýzu veřejné politiky, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/M/0045/2013, interní kód MU
Název: Experimentální analýza rozhodování při opakované volbě: ekonomické a politologické přístupy
Investor: Masarykova univerzita, Experimentální analýza rozhodování při opakované volbě: ekonomické a politologické přístupy, INTERDISCIPLINARY - Mezioborové výzkumné projekty