2015
Hodnoty v opravdovém světě
BINKA, Bohuslav, Jan ČINČERA a Martin ČERNÝZákladní údaje
Originální název
Hodnoty v opravdovém světě
Název anglicky
Values in the Real World
Autoři
BINKA, Bohuslav (203 Česká republika, domácí), Jan ČINČERA (203 Česká republika, domácí) a Martin ČERNÝ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
Envigogika, Praha, Univerzita Karlova, 2015, 1802-3061
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14230/15:00085942
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky
hodnoty; environmentální výchova; Schwartzova teorie hodnot; model Real World Learning
Klíčová slova anglicky
values; environmental education; Schwarz’ theory of universal values; the Real World Learning model
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 15. 1. 2016 11:12, doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
V originále
Článek analyzuje možností využití Schwartzovy teorie hodnot pro programy zpracované podle modelu Real World Learning. V první části představuje Schwartzovu teorii a její základní východiska. Ve druhé upozorňuje na její kritickou reflexi vyplývající z prací Pareta a Sorela. Jejím jádrem je přílišný „optimismus“ teorie, nepředpokládající schopnost hodnoty moci „maskovat“ se za jiné hodnoty. Na základě této kritiky článek upozorňuje na možná rizika nereflektované snahy prosazovat ve výchově hodnoty univerzalismu a benevolence pomocí mocenského diskursu, a navrhuje jejich prevenci pomocí otevřené sebereflexe učitele.
Anglicky
The paper analysis how the Schwartz’ theory of universal values promoted in the Real World Learning Model might be applied in educational practice. In its first part it introduces the Schwartz’ theory and its basic assumptions. In the second part it presents its critical reflection based on works of Pareto and Sorel. As they argue, the theory is too “optimistic” as it does not presuppose the ability of value of power to “mask” itself for other values. On the basis of this criticism, the paper discusses possible risks of non-reflected effort to force values of univerzalism or benevolence in education by the means of power discourse, and recommends an open self-reflection of a teacher as a prevention of such a risk.