J 2015

Hodnoty v opravdovém světě

BINKA, Bohuslav, Jan ČINČERA a Martin ČERNÝ

Základní údaje

Originální název

Hodnoty v opravdovém světě

Název anglicky

Values in the Real World

Autoři

BINKA, Bohuslav (203 Česká republika, domácí), Jan ČINČERA (203 Česká republika, domácí) a Martin ČERNÝ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Envigogika, Praha, Univerzita Karlova, 2015, 1802-3061

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/15:00085942

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

hodnoty; environmentální výchova; Schwartzova teorie hodnot; model Real World Learning

Klíčová slova anglicky

values; environmental education; Schwarz’ theory of universal values; the Real World Learning model

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 15. 1. 2016 11:12, doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek analyzuje možností využití Schwartzovy teorie hodnot pro programy zpracované podle modelu Real World Learning. V první části představuje Schwartzovu teorii a její základní východiska. Ve druhé upozorňuje na její kritickou reflexi vyplývající z prací Pareta a Sorela. Jejím jádrem je přílišný „optimismus“ teorie, nepředpokládající schopnost hodnoty moci „maskovat“ se za jiné hodnoty. Na základě této kritiky článek upozorňuje na možná rizika nereflektované snahy prosazovat ve výchově hodnoty univerzalismu a benevolence pomocí mocenského diskursu, a navrhuje jejich prevenci pomocí otevřené sebereflexe učitele.

Anglicky

The paper analysis how the Schwartz’ theory of universal values promoted in the Real World Learning Model might be applied in educational practice. In its first part it introduces the Schwartz’ theory and its basic assumptions. In the second part it presents its critical reflection based on works of Pareto and Sorel. As they argue, the theory is too “optimistic” as it does not presuppose the ability of value of power to “mask” itself for other values. On the basis of this criticism, the paper discusses possible risks of non-reflected effort to force values of univerzalism or benevolence in education by the means of power discourse, and recommends an open self-reflection of a teacher as a prevention of such a risk.