KONÝVKOVÁ, Tereza. The Moving Body and its Aesthetic Value in Cultural Mass Performances. In 7th International Conference of Doctoral Studies in Theatre Practice and Theory: Current Challenges in Doctoral Theatre Research, Theatre Faculty Janáček Academy of Music and Performing Arts (DIFA JAMU) Brno, 20.-21. 11. 2015, Brno. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název The Moving Body and its Aesthetic Value in Cultural Mass Performances
Autoři KONÝVKOVÁ, Tereza (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 7th International Conference of Doctoral Studies in Theatre Practice and Theory: Current Challenges in Doctoral Theatre Research, Theatre Faculty Janáček Academy of Music and Performing Arts (DIFA JAMU) Brno, 20.-21. 11. 2015, Brno, 2015.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14210/15:00085970
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky body; public presentation and representation of the body; aesthetic value of the body and its meaning; aesthetic meaning and function; semiotics; Jan Mukařovský; Sokol movement
Štítky rivok
Změnil Změnil: doc. MgA. David Drozd, Ph.D., učo 16452. Změněno: 19. 3. 2016 23:57.
Anotace
The cultural performances (for instance parades, demonstration, religious ceremonies, other types of festivities etc.) are defined by American sociologist, Jeffrey C. Alexander, in the book Social Performances as "the social processes by which actors, individually or in concert, display for others the meaning of their social situation – this meaning may or may not be one to which they themselves subjectively adhere." The actor's and the audience's bodies (and their mutual interaction) are conjoint elements for all different types of cultural performance and they work (from the semiotic perspective) as some components of model – the semiotic construct of sings, which represents other phenomenon, not really existing in concrete shared situation of cultural performance. The main aim of the propose paper is to draw up meanings of the moving body in cultural mass performances and its aesthetic value.
Návaznosti
MUNI/A/1185/2014, interní kód MUNázev: Metodologie teatrologického výzkumu (Akronym: METODDIV)
Investor: Masarykova univerzita, Metodologie teatrologického výzkumu, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 26. 8. 2024 00:20