D 2015

Sociální kompetence studentů učitelství - poznatky z výzkumu českých studentů

STRÁNSKÁ, Zdenka, Sláva BRISUDOVÁ, Ivana POLEDŇOVÁ a František BAUMGARTNER

Základní údaje

Originální název

Sociální kompetence studentů učitelství - poznatky z výzkumu českých studentů

Název anglicky

Social competence of students enrolled on a teacher training programme - findings from research of Czech students

Autoři

STRÁNSKÁ, Zdenka (203 Česká republika, garant, domácí), Sláva BRISUDOVÁ (703 Slovensko, domácí), Ivana POLEDŇOVÁ (203 Česká republika, domácí) a František BAUMGARTNER (703 Slovensko)

Vydání

1. vyd. Prešov, Manažérske rozhodovanie v kontexte situačných a osobnostných charakteristík, od s. 200-214, 15 s. 2015

Nakladatel

Bookman s.r.o., pre Fakultu manažmentu Prešovskej univerzity v Prešove

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50100 5.1 Psychology and cognitive sciences

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00086026

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-8165-126-7

Klíčová slova česky

interpersonální charakteristiky; studenti učitelství; dominance; afiliance; adaptivní chování

Klíčová slova anglicky

interpersonal characteristics; teacher trainees; dominance; affiliation; adaptive behaviour

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 12. 2016 09:56, PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.

Anotace

V originále

Příspěvek referuje o výzkumu, jehož cílem byla analýza interpersonálních charakteristik studentů učitelství pro 1. stupeň základní školy. Výzkum byl proveden pomocí dotazníků na vzorku 200 studentů učitelství pro 1. stupeň základní školy. Z výzkumu vyplynulo, že studenti učitelství vykazují interpersonální charakteristiky velmi podobné zkušeným učitelům, tj. převážně adaptivní formy interpersonálního chování s příklonem k dominantním a afiliantním způsobům chování. Osobnostní vlastnosti učitele na 1. stupni ZŠ považují studenti učitelství za zásadní, avšak kvalitu svého studia z hlediska formování osobnostních vlastností studenti hodnotili převážně jako nedostatečnou.

Anglicky

In our contribution we present a study analyzing interpersonal characteristics of students enrolled on a teacher training programme for lower degrees of elementary schools. A questionnaire was completed by 200 teacher trainees. Our results indicated that teacher trainees were very similar to experienced teachers in their interpersonal trait profiles, which mostly included adaptive interpersonal behaviours with relatively strong dominance and affiliation components. While teacher trainees considered teacher's personality as an essential component of teaching, most of them viewed their present training programme as insufficient in promoting positive traits.