k 2015

The Tiller Girls - Robotic Performance. Dancing Ornament of Post-Industrial Society

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

The Tiller Girls - Robotic Performance. Dancing Ornament of Post-Industrial Society

Název česky

Tillerova děvčata - robotické performance. Tančící ornament postindustriální společnosti

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

International Music Conference MUSICA NOVA XI. MULTIMEDIALITA : interdisciplinární aspekty soudobé hudby, 29. 11.-2. 12. 2015, Brno, 2015

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/15:00089269

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Tillerova děvčata; robotické performance; Louis-Philippe Demers; Siegfried Kracauer; osnament masy; Vilém Flusser; znějící obraz, který pracuje

Klíčová slova anglicky

the Tiller Girls; robotic performance; Louis-Philippe Demers; Siegfried Kracauer; mass ornament; Vilém Flusser; sounding image that works

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2017 19:57, Mgr. Marie Skřivanová

Anotace

V originále

In 2009, Louis-Philippe Demers along with his collaborators created robotic stage production “The Tiller Girls. All meet the stage”. The title refers to the name of the most famous dance group of the beginning of the 20th century. However, if the John Tiller’s girls fascinated an audience with their perfectly synchronized movements in the chorus line dancing, the robotic performers’ movements remind us of a group of dancers who come together to improvise without any ambition to perfectly re-produce choreography. While Siegfried Kracauer identified in the dance of the Tiller Girls the mirroring of the Industrial age (The Mass Ornament). In the movement of the Demers’ robotic performers, there can be recognised the pattern of post-industrial production, with reference to Vilem Flusser’s description of intelligent instruments production (Our Shrinking). Thus, the paper will focus on Demers’ robotic performance as an ornament of postindustrial artistic production. The possibility of using Flusser’s general theory of gesture as an aesthetics and poetics of postindustrial creative production will be proposed.

Česky

V roce 2009 vytvořil Louis-Philippe Demers spolu se svými spolupracovníky robotické performance "The Tiller Girls. All meet the stage." Název díla odkazuje ke známé taneční skupině začátku 20. století. Avšak zatímco Tillerova děvčata udivovala publikum dokonale synchronizovaným pohybem (chorus-line dancing), pohyby robotických performerů připomínají spíše skupinu tanečníků, kteří se sešli, aby společně improvizovali bez ambice na dokonalou reprodukci choreografie. Zatímco S. Kracauer rozpoznal v tanci Tillerových děvčat odraz průmyslového věku (Ornament mas), v tanci Demersových robotů můžeme rozpoznat vzorec postindustriální produkce (s odkazem na popis produkce prostřednictvím inteligentních nástrojů od Viléma Flussera, viz Our Shrinking). Příspěvek se zaměřil na Demersovo robotické performance jako ornament postindustriální produkce Flusserova obecná teorie gesta byla v tomto kontextu představena jako estetika a poetika postindustriální kreativní praxe, dobře aplikovatelná při interpretaci tohoto typu produkce.

Návaznosti

MUNI/A/1179/2014, interní kód MU
Název: Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část II.
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumné sondy k dějinám hudební kultury na Moravě, především v Brně, část II., DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty