2015
The Tiller Girls - Robotic Performance. Dancing Ornament of Post-Industrial Society
HORÁKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
The Tiller Girls - Robotic Performance. Dancing Ornament of Post-Industrial Society
Název česky
Tillerova děvčata - robotické performance. Tančící ornament postindustriální společnosti
Autoři
HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
International Music Conference MUSICA NOVA XI. MULTIMEDIALITA : interdisciplinární aspekty soudobé hudby, 29. 11.-2. 12. 2015, Brno, 2015
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/15:00089269
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Tillerova děvčata; robotické performance; Louis-Philippe Demers; Siegfried Kracauer; osnament masy; Vilém Flusser; znějící obraz, který pracuje
Klíčová slova anglicky
the Tiller Girls; robotic performance; Louis-Philippe Demers; Siegfried Kracauer; mass ornament; Vilém Flusser; sounding image that works
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 19. 3. 2017 19:57, Mgr. Marie Skřivanová
V originále
In 2009, Louis-Philippe Demers along with his collaborators created robotic stage production “The Tiller Girls. All meet the stage”. The title refers to the name of the most famous dance group of the beginning of the 20th century. However, if the John Tiller’s girls fascinated an audience with their perfectly synchronized movements in the chorus line dancing, the robotic performers’ movements remind us of a group of dancers who come together to improvise without any ambition to perfectly re-produce choreography. While Siegfried Kracauer identified in the dance of the Tiller Girls the mirroring of the Industrial age (The Mass Ornament). In the movement of the Demers’ robotic performers, there can be recognised the pattern of post-industrial production, with reference to Vilem Flusser’s description of intelligent instruments production (Our Shrinking). Thus, the paper will focus on Demers’ robotic performance as an ornament of postindustrial artistic production. The possibility of using Flusser’s general theory of gesture as an aesthetics and poetics of postindustrial creative production will be proposed.
Česky
V roce 2009 vytvořil Louis-Philippe Demers spolu se svými spolupracovníky robotické performance "The Tiller Girls. All meet the stage." Název díla odkazuje ke známé taneční skupině začátku 20. století. Avšak zatímco Tillerova děvčata udivovala publikum dokonale synchronizovaným pohybem (chorus-line dancing), pohyby robotických performerů připomínají spíše skupinu tanečníků, kteří se sešli, aby společně improvizovali bez ambice na dokonalou reprodukci choreografie. Zatímco S. Kracauer rozpoznal v tanci Tillerových děvčat odraz průmyslového věku (Ornament mas), v tanci Demersových robotů můžeme rozpoznat vzorec postindustriální produkce (s odkazem na popis produkce prostřednictvím inteligentních nástrojů od Viléma Flussera, viz Our Shrinking). Příspěvek se zaměřil na Demersovo robotické performance jako ornament postindustriální produkce Flusserova obecná teorie gesta byla v tomto kontextu představena jako estetika a poetika postindustriální kreativní praxe, dobře aplikovatelná při interpretaci tohoto typu produkce.
Návaznosti
MUNI/A/1179/2014, interní kód MU |
|