MAZÁČOVÁ, Pavlína. Metodika lekcí informačního vzdělávání na Masarykově univerzitě v Brně (s akcentem pedagogického konstruktivismu) (Methodology lessons of information education at Masaryk University in Brno (with emphasis pedagogical constructivism)). Online. In Stasselová, Silvia; Kmeťová, Jitka; Gábrišová, Henrieta. INFOS 2015. 38. medzinárodné informatické sympózium o postavení a úlohách pamäťových inštitúcií v oblasti rozvoja kultúry, vedy, techniky a vzdelávania. Bratislava: Spolok slovenských knihovníkov a knižníc, 2015, p. 257-270. ISBN 978-80-89586-08-0.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Metodika lekcí informačního vzdělávání na Masarykově univerzitě v Brně (s akcentem pedagogického konstruktivismu)
Name (in English) Methodology lessons of information education at Masaryk University in Brno (with emphasis pedagogical constructivism)
Authors MAZÁČOVÁ, Pavlína (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Bratislava, INFOS 2015. 38. medzinárodné informatické sympózium o postavení a úlohách pamäťových inštitúcií v oblasti rozvoja kultúry, vedy, techniky a vzdelávania, p. 257-270, 14 pp. 2015.
Publisher Spolok slovenských knihovníkov a knižníc
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Slovakia
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/15:00086113
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-89586-08-0
Keywords (in Czech) informační gramotnost; informační vzdělávání; konstruktivismus; lektor; Masarykova univerzita; pedagogika; vysokoškolská knihovna; vzdělávání
Keywords in English information literacy; information education; constructivism; lecturer; Masaryk University; Education; College Library; Pedagogy
Tags rivok
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D., učo 6795. Changed: 6/4/2016 13:18.
Abstract
Knihovny jsou v současné době stále více vnímány jako instituce aktivně vzdělávací, což zvyšuje nároky na úroveň pedagogických kompetencí lektorů. Příspěvek prezentuje příklad metodiky informačního vzdělávání ve vysokoškolských knihovnách, reflektující Přechodový model informační gramotnosti, který společně s metodikou vznikl v Centru informačního vzdělávání na Masarykově univerzitě v Brně. Metodika akcentuje jako pedagogické paradigma využitelné v lekcích informačního vzdělávání didaktický konstruktivismus a další prvky a přístupy aktivizační výuky podporující učení zaměřené na studenta. V příspěvku je představen rovněž aplikační nástroj metodiky informačního vzdělávání – Karta semináře.
Abstract (in English)
Libraries are now increasingly seen as an institution actively learning, which increases the demands on the level of pedagogical skills trainers. The paper presents an example of the methodology of information education in university libraries, reflecting the transition model of information literacy, which together with the methodology established in the Center of Information Education at Masaryk University in Brno. The methodology emphasizes pedagogical paradigm as a useful lessons in information education didactic constructivism and other elements and activating teaching approaches that support student centered learning. The paper also presents a methodology for the application of information education tool - Card lesson.
Links
CZ.1.07/2.2.00/28.0241, interní kód MUName: Centrum informačního vzdělávání: rozvoj informační gramotnosti na MU (Acronym: CEINVE)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.2 Higher education
PrintDisplayed: 29/5/2024 21:57