Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1331847, author = {Kokeš, Radomír D.}, article_location = {Praha}, article_number = {3}, keywords = {film analysis; film history; action cinema; film narration; film trilogy; film sequel; Hollywood; proces of storytelling}, language = {cze}, issn = {0862-397X}, journal = {Iluminace}, title = {Bournův mýtus: akční film pohybu}, url = {http://www.iluminace.cz/images/Iluminace_3_2015_kokes.pdf}, volume = {27}, year = {2015} }
TY - JOUR ID - 1331847 AU - Kokeš, Radomír D. PY - 2015 TI - Bournův mýtus: akční film pohybu JF - Iluminace VL - 27 IS - 3 SP - 51-93 EP - 51-93 PB - Národní filmový archiv SN - 0862397X KW - film analysis KW - film history KW - action cinema KW - film narration KW - film trilogy KW - film sequel KW - Hollywood KW - proces of storytelling UR - http://www.iluminace.cz/images/Iluminace_3_2015_kokes.pdf L2 - http://www.iluminace.cz/images/Iluminace_3_2015_kokes.pdf N2 - Analytická studie „Bournův mýtus: akční film pohybu“ prokazuje, pomocí jakých postupů a dostředivých taktik proces vyprávění Bournova mýtu přehledně a srozumitelně vede diváckou pozornost navzdory členitosti sítě poskytovaných informací a rychlosti jejich poskytování. Využívá k tomu soustavně vnitřní logiku rozdělení na čtyři bloky, kdy sice motivy prvního umožňují rozvíjení druhého a třetího, ale navracejí se až ve čtvrtém. Každý z bloků přitom zapojuje odlišný model práce s informacemi a odlišný kompoziční postup, díky čemuž se hektický systém díla únavně neopakuje, nýbrž postupně spirálovitě rozvíjí. Na pozadí špionážních her, ostrých akčních střetů a cestování po celém světě nakonec při srovnání začátku a konce snímek nenápadně dospěje k veskrze intimnímu motivu vnitřního smíření hrdiny. Řídícím konstrukčním principem systému díla jako celku přitom zůstává úsilí o zpřítomňování zprostředkovávaných informací i probíhající akce. Vysvětlené systémové rysy Bournova mýtu byly v závěru studie vztaženy k třem obecnějším rámcům. Zaprvé se je vysvětlen vztah k celé bournovské trilogii, kdy každý další její film promyšleně rozvíjí postupy toho předchozího. Zadruhé je Bournův mýtus podchycen na pozadí estetických norem akčního filmu z let 2002-2008, vůči nimž se bournovská trilogie jeví být narativně i stylisticky progresivní. A nakonec, zatřetí, jsou rozebírané vlastnosti Bournova mýtu vztaženy k analyticky vypozorované tradici tzv. akčních filmů pohybu, jež se podle argumentace této studie rozvíjí přinejmenším od třicátých let minulého století a vůči níž se bournovská trilogie spíše než jako radikálně revoluční ukazuje být především promyšleně evoluční. ER -
KOKEŠ, Radomír D. Bournův mýtus: akční film pohybu. \textit{Iluminace}. Praha: Národní filmový archiv, 2015, roč.~27, č.~3, s.~51-93. ISSN~0862-397X.
|