B 2015

Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství

VLČKOVÁ, Kateřina, Kateřina LOJDOVÁ, Josef LUKAS, Jan MAREŠ, Zuzana ŠALAMOUNOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství

Název anglicky

From a Lecture Hall to a Teacher´s Desk Power Relations in Student Teacher Classes

Autoři

VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí), Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí), Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí), Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tomáš KOHOUTEK (203 Česká republika, domácí), Jarmila BRADOVÁ (703 Slovensko, domácí) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 238 s. verze 1, 2015

Nakladatel

Munipress

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00081507

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-8096-6

Klíčová slova česky

Moc; mocenské vztahy; student učitelství; pregraduální příprava učitelů; učitelská praxe; druhý stupeň základní školy; báze moci; donucovací moc; legitimní moc; referenční moc; odměňovací moc; expertní moc

Klíčová slova anglicky

Power; power relations; student teacher; pregradual teacher education; teaching practice; lower secondary education; power bases; coercive power; legitimate power; referent power; reward power; expert power

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 20. 6. 2017 14:11, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Anotace

V originále

Monografie prezentuje výsledky výzkumu ustavování a uspořádání mocenských vztahů ve výuce studentů učitelství, kteří se při své dlouhodobé praxi ocitají ve školních třídách coby nastávající učitelé. Autoři vycházejí z tradiční teorie relační moci Frenche a Ravena a na základě videonahrávek vyučovacích hodin, rozhovorů se studenty učitelství, jejich reflektivních deníků z praxí a dotazníkového šetření výuky studentů učitelství prostřednictvím výpovědí žáků popisují, jak studenti učitelství v interakci se žáky pracují s legitimní, donucovací, odměňovací, expertní a referenční mocí. Kniha představuje typické situace, s nimiž jsou studenti učitelství při své praxi konfrontováni, a může tak sloužit budoucím učitelům stejně jako těm, kdo je na tuto dráhu připravují.

Anglicky

The monograph presents research findings on establishing and organizing power relations in classes taught by student teachers who come to their long term practice to lower secondary schools as beginning teachers. The background is constituted by traditional theory of relational power by French and Raven. The authors (on the bases of video recordings of lessons, interviews with student teachers, their reflective diaries from practice and survey of student teachers based on the responses of their students) describe how student teachers work with legitimate, coercive, reward, expert, and referent power in the interaction with their students. The monograph introduces typical situations that student teachers are confronted with on their practice and therefore, they can be useful for student teachers as well as for those who help them to prepare for the profession.

Návaznosti

GA13-24456S, projekt VaV
Název: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství

Přiložené soubory