J 2015

Environmentální prvky v učebnici anglického jazyka

KUBRICKÁ, Jana a Zdeněk HROMÁDKA

Základní údaje

Originální název

Environmentální prvky v učebnici anglického jazyka

Název anglicky

Environmental elements in an EFL textbook

Autoři

KUBRICKÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Zdeněk HROMÁDKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Envigogika, Univerzita Karlova, 2015, 1802-3061

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00086211

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

environmentální výchova; skryté kurikulum; doporučené očekávané výstupy v environmentální výchově; učebnice anglického jazyka

Klíčová slova anglicky

environmental education; hidden curriculum; Czech curricular documents on environmental education; English foreign language textbook

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 31. 3. 2016 12:09, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Článek se zabývá environmentálními prvky v současné učebnici anglického jazyka Time to talk. Cílem práce je klasifikovat v učebnici environmentální prvky ve vztahu k „Doporučeným očekávaným výstupům v environmentální výchově“ a analyzovat způsob prezentace tohoto obsahu. Pomocí vybraných technik kritické analýzy diskurzu a prostřednictvím konceptu otevřených a uzavřených textů jsou popsány možnosti ideologického přenosu environmentálních sdělení a míra jejich manipulativnosti. Celkem byly analyzovány 4 texty a 19 úloh. Jedním ze závěrů analýzy je, že učebnici lze díky propojenosti s klíčovými a propojujícími tématy DOV chápat jako nástroj k výuce průřezového tématu environmentální výchova. Zvláštní pozornost je věnována některým ideologickým momentům v uzavřených úlohách, kde jsou environmentální obsahy prezentovány jako nezpochybnitelná fakta, která předpokládají čtenářovu pasivní kooperaci.

Anglicky

The paper deals with environmental content in an English foreign language textbook Time to Talk. The purpose of the text is to classify environmental elements in the textbook in the context of Czech curricular documents for environmental education and analyse the presentation of this content. Potential ideological message and the degree of manipulativeness of environmental content is described by selected techniques of critical discourse analysis and the concept of open and closed text. In total 4 texts and 19 tasks are analysed. The results of analysis imply that the textbook can be used in teaching the cross-curricular topic environmental education as it is related to the key topics of Czech curricular documents. Special attention is paid to ideological elements in closed texts where the environmental content is presented as unquestionable and presupposes reader´s passive cooperation.

Návaznosti

MUNI/A/1360/2014, interní kód MU
Název: Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění (Akronym: KUME 2015)
Investor: Masarykova univerzita, Kurikulum základní školy: metodologické přístupy a empirická zjištění, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty