Detailed Information on Publication Record
2015
Environmentální prvky v učebnici anglického jazyka
KUBRICKÁ, Jana and Zdeněk HROMÁDKABasic information
Original name
Environmentální prvky v učebnici anglického jazyka
Name (in English)
Environmental elements in an EFL textbook
Authors
KUBRICKÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Zdeněk HROMÁDKA (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
Envigogika, Univerzita Karlova, 2015, 1802-3061
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
RIV identification code
RIV/00216224:14410/15:00086211
Organization unit
Faculty of Education
Keywords (in Czech)
environmentální výchova; skryté kurikulum; doporučené očekávané výstupy v environmentální výchově; učebnice anglického jazyka
Keywords in English
environmental education; hidden curriculum; Czech curricular documents on environmental education; English foreign language textbook
Tags
Reviewed
Změněno: 31/3/2016 12:09, Dana Nesnídalová
V originále
Článek se zabývá environmentálními prvky v současné učebnici anglického jazyka Time to talk. Cílem práce je klasifikovat v učebnici environmentální prvky ve vztahu k „Doporučeným očekávaným výstupům v environmentální výchově“ a analyzovat způsob prezentace tohoto obsahu. Pomocí vybraných technik kritické analýzy diskurzu a prostřednictvím konceptu otevřených a uzavřených textů jsou popsány možnosti ideologického přenosu environmentálních sdělení a míra jejich manipulativnosti. Celkem byly analyzovány 4 texty a 19 úloh. Jedním ze závěrů analýzy je, že učebnici lze díky propojenosti s klíčovými a propojujícími tématy DOV chápat jako nástroj k výuce průřezového tématu environmentální výchova. Zvláštní pozornost je věnována některým ideologickým momentům v uzavřených úlohách, kde jsou environmentální obsahy prezentovány jako nezpochybnitelná fakta, která předpokládají čtenářovu pasivní kooperaci.
In English
The paper deals with environmental content in an English foreign language textbook Time to Talk. The purpose of the text is to classify environmental elements in the textbook in the context of Czech curricular documents for environmental education and analyse the presentation of this content. Potential ideological message and the degree of manipulativeness of environmental content is described by selected techniques of critical discourse analysis and the concept of open and closed text. In total 4 texts and 19 tasks are analysed. The results of analysis imply that the textbook can be used in teaching the cross-curricular topic environmental education as it is related to the key topics of Czech curricular documents. Special attention is paid to ideological elements in closed texts where the environmental content is presented as unquestionable and presupposes reader´s passive cooperation.
Links
MUNI/A/1360/2014, interní kód MU |
|