J 2014

Nastava istorije jezika Srba, Hrvata, Bošnjaka i Crnogoraca za studente južnoslovenskih filologija i balkanistike u Brnu – problemi i izazovi

KREJČÍ, Pavel

Základní údaje

Originální název

Nastava istorije jezika Srba, Hrvata, Bošnjaka i Crnogoraca za studente južnoslovenskih filologija i balkanistike u Brnu – problemi i izazovi

Název česky

Výuka dějin jazyka Srbů, Chorvatů, Bosňáků a Černohorců pro studenty jihoslovanských filologií a balkanistiky - problémy a výzvy

Název anglicky

History of teaching the language of Serbs, Croats, Bosniaks and Montenegrins for students of South Slavonic philologies and Balkan studies in Brno - problems and challenges

Autoři

KREJČÍ, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Slavistika, Beograd, Slavističko društvo Srbije, 2014, 1450-5061

Další údaje

Jazyk

srbština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60202 Specific languages

Stát vydavatele

Srbsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/14:00086240

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

srbský jazyk; chorvatský jazyk; bosňácký/bosenský jazyk; výuka dějin jihoslovanských jazyků

Klíčová slova anglicky

Serbian language; Croatian language; Bosniak/Bosnian language; history of South Slavonic languages teaching

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 20. 1. 2019 09:44, Mgr. Pavel Pilch, Ph.D.

Anotace

V originále

Članak uspoređuje različite načine opisa istorije jezika Srba, Hrvata, Bošnjaka i Crnogoraca, odnosno sociolingvističke problematike s tim u vezi, kako su prikazani u uvodnim glavama nekih gramatika srpskog, hrvatskog i bošnjačkog jezika. U analiziranim gramatikama možemo primetiti sledeće: manje više isti pogled preobladava na klasifikaciju južnoslovenskih jezika; što se tiče predstandardnog razdoblja, razlikuju se uglavnom pogledi u bošnjačkoj gramatici; najviše neslaganja u svim gramatikama ima oko interpretacije događaja iz XIX i XX veka. Ovi zaključci služe kao ilustracija poteškoća s kojima se suočavaju nastavnici istorije južnoslovenskih jezika i studenti južnoslovenskih filologija i balkanistike na Masarikovom univerzitetu u Brnu, Češka.

Česky

Článek srovnává různé způsoby popisu dějin jazyka Srbů, Chorvatů, Bosňáků a Černohorců, respektive sociolingvistické problematiky s tím spojené, jak je uvádějí úvodní kapitoly některých mluvnic srbského, chorvatského a bosenského jazyka. V analyzovaných gramatikách jsme zjistili toto: víceméně totožný pohled převládá na klasifikaci jihoslovanských jazyků; pokud jde o předstandardní období, odlišné jsou především názory a interpretace v bosňácké gramatice; největší nesoulad je v analyzovaných gramatikách patrný u interpretací událostí z 19. a 20. století. Tyto závěry slouží jako ilustrace obtíží, s nimiž se setkávají vyučující dějin jihoslovanských jazyků a rovněž studenti jihoslovanských filologií a balkanistiky na Masarykově univerzitě v Brně, Česko.