k 2015

Coercive Power Scenarios in the Classes Taught by Student Teachers (prezentace na konferenci ECER 2015)

LOJDOVÁ, Kateřina, Kateřina VLČKOVÁ a Josef LUKAS

Základní údaje

Originální název

Coercive Power Scenarios in the Classes Taught by Student Teachers (prezentace na konferenci ECER 2015)

Název česky

Scénáře donucovací moci ve třídách studentů učitelství (prezentace na konferenci ECER 2015)

Autoři

LOJDOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Kateřina VLČKOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Josef LUKAS (203 Česká republika, domácí)

Vydání

ECER 2015, Budapešť - European Conference on Research in Education, 2015

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Maďarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/15:00081535

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

moc; studenti učitelství; donucovací moc; základní škola

Klíčová slova anglicky

power; student teachers; coecive power; lower secondary schools

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 20. 10. 2020 16:22, PhDr. Josef Lukas, Ph.D.

Anotace

V originále

Our aim is to describe how coercive power is negotiated, used, and perceived by student teachers and their students in lower secondary classes (ISCED 2A). Power is an ability of a person to influence opinions, values, and behaviour of others (McCroscey, 2006). In our study we use the most influential, traditional typology of power as a relational phenomenon by French and Raven (1959). It distinguishes teacher‘s power in relation to a (by students perceived) principle on which it is based on, i.e. coercive, reward, legitimate, referent, and expert power. Coercive power is based on student`s expectations that he/she will be punished by the teacher if he/she does not conform to the teacher`s influence attempt (French & Raven, 1959). Our research question is How is the process of coercive power negotiation between the student teachers and their pupils realised in Czech lower secondary classes? In our mixed methods research design the quantitative part is based on a survey and focuses on student`s perception of student teacher´s power bases in accordance to French and Raven`s (1959) typology. In quantitative part of the study, which aims at validisation of the French and Raven theory in a broader context, we focus on younger learners (i.e. lower secondary students), Czech sociocultural conditions of power in the classes and on student teacher`s power (i.e. beginning teachers) instead of teacher`s power. For this purpose we adapted one of the latest and most used instruments measuring perceived power of teacher – Teacher Power Use Scale (TPUS; Schrodt, Witt, & Turman, 2007). The qualitative part is based on an ethnographic research design. Data about power negotiation processes were collected via direct (field notes) and indirect (video-recordings) observation and the data about student teacher`s perception of power via deep semi-structured interviews and their reflective diaries.

Česky

Příspěvek pospisuje výsledky výzkumu v oblasti donucovací báze moci u studentů učitelství na praxích na druhém stupni základní školy.

Návaznosti

GA13-24456S, projekt VaV
Název: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství

Přiložené soubory