VLČKOVÁ, Kateřina a Kateřina LOJDOVÁ. Adaptation of Teacher Power Use Scale to Younger Learners, Student Teachers, and Czech Conditions (poster, EARLI 2015). In European Conference on Research and Instruction EARLI 2015, Kypr. 2015.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Adaptation of Teacher Power Use Scale to Younger Learners, Student Teachers, and Czech Conditions (poster, EARLI 2015)
Autoři VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina LOJDOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání European Conference on Research and Instruction EARLI 2015, Kypr, 2015.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Kypr
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00081536
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky báze moci; studenti učitelství; TPUS; adaptace nástroje; konfirmativní faktorová analýza
Klíčová slova anglicky power; power bases; student teachers; TPUS; instrument adaptation; CFA
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnila: doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154. Změněno: 23. 3. 2016 11:29.
Anotace
In our study we test the most influential, traditional typology of power as a relational phenomenon from French and Raven (1960). It distinguishes teacher's power in relation to a (by students perceived) principle on which it is based on, i.e. coercive, reward, legitimate, referent, and expert power. Power is understood as an ability of a person or a group to influence opinions, values, and behaviour of others (McCroskey et al., 2006). Our validisation study focuses on younger learners (lower secondary students), Czech sociocultural conditions of power in the classes and on student teacher`s power. For this purpose we adapted Teacher Power Use Scale (Schrodt, Witt, & Turman, 2007) first for measuring teacher`s power, later for measuring student teacher`s power. The convenient sample for the first adaptation consisted of 2188 students from 117 lower secondary classes, for the second of 130 classes taught by student teachers on a long term practice. The data about Czech teachers` classes basically supported the theory with the difference that “negative” power bases (legitimate and coercive) were perceived as one factor and were strongly correlated. The data about student teachers will be presented at the conference and compared with the results of Czech teachers and international findings.
Anotace česky
Představena je adaptace nástroje měřícího báze moci TPUS (Schrodt, Witt a Turman, 2007) na české podmínky, mladší žáky a studenty učitelství.
Návaznosti
GA13-24456S, projekt VaVNázev: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
4_O_conf_presentation_EARLI2015_VlckovaLojdova_adaptation_poster_GA13_24456S.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Vlčková, K. 31. 1. 2016

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333371/4_O_conf_presentation_EARLI2015_VlckovaLojdova_adaptation_poster_GA13_24456S.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333371/4_O_conf_presentation_EARLI2015_VlckovaLojdova_adaptation_poster_GA13_24456S.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1333371/4_O_conf_presentation_EARLI2015_VlckovaLojdova_adaptation_poster_GA13_24456S.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1333371/4_O_conf_presentation_EARLI2015_VlckovaLojdova_adaptation_poster_GA13_24456S.pdf?info
Vloženo
Ne 31. 1. 2016 15:42, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D., učo 100154
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Atributy
 

4_O_conf_presentation_EARLI2015_VlckovaLojdova_adaptation_poster_GA13_24456S.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333371/4_O_conf_presentation_EARLI2015_VlckovaLojdova_adaptation_poster_GA13_24456S.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333371/4_O_conf_presentation_EARLI2015_VlckovaLojdova_adaptation_poster_GA13_24456S.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
409,8 KB
Hash md5
218d29b4027c5c0c09368948237b8016
Vloženo
Ne 31. 1. 2016 15:42

4_O_conf_presentation_EARLI2015_VlckovaLojdova_adaptation_poster_GA13_24456S.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333371/4_O_conf_presentation_EARLI2015_VlckovaLojdova_adaptation_poster_GA13_24456S.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333371/4_O_conf_presentation_EARLI2015_VlckovaLojdova_adaptation_poster_GA13_24456S.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
10,4 KB
Hash md5
ba61c44dcc3a1b2197820abfd341e73b
Vloženo
Ne 31. 1. 2016 15:43
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 15. 5. 2024 09:33