VLČKOVÁ, Kateřina, Jan MAREŠ a Stanislav JEŽEK. Adaptation of Teacher Power Use Scale to Lower Secondary Students and Student Teachers. Pedagogická orientace. Brno: Česká pedagogická společnost, 2015, roč. 25, č. 6, s. 798-821. ISSN 1211-4669. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-6-798.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Adaptation of Teacher Power Use Scale to Lower Secondary Students and Student Teachers
Název česky Adaptace Teacher Power Use Scale na žáky nižšího sekundárního vzdělávání a studenty učitelství
Název anglicky Adaptation of Teacher Power Use Scale to Lower Secondary Students and Student Teachers
Autoři VLČKOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Jan MAREŠ (203 Česká republika, domácí) a Stanislav JEŽEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Pedagogická orientace, Brno, Česká pedagogická společnost, 2015, 1211-4669.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Full text PedOr
Kód RIV RIV/00216224:14410/15:00081539
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2015-6-798
Klíčová slova česky báze moci; studenti učitelství; TPUS; adaptace nástroje; konfirmativní faktorová analýza
Klíčová slova anglicky Power bases; Teacher Power Use Scale; student teachers; lower secondary education; scale adaptation; confirmatory factor analysis
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594. Změněno: 18. 3. 2016 14:19.
Anotace
Power can be defined as an ability to influence opinions, values, and behaviour of others. The realisation of curricular aims is enabled by clearly established power relationships in classes. Newly qualified teachers often struggle with establishing power relationships. French and Raven’s influential typology of social power as a relational phenomenon distinguishes coercive, reward, legitimate, referent, and expert bases of teacher power. In our methodological study we adapted Teacher Power Use Scale – TPUS (Schrodt, Witt, & Turman, 2007) measuring these power bases. The adaptation focuses (instead of tertiary teachers, their students, and Anglo-Saxon context) on student teachers, lower secondary students, and reflects the Czech sociocultural context. The non-probability adaptation sample consists of 1686 students from 96 lower secondary classes taught by 96 student teachers on their long term practice. Our data basically support French and Raven’s theory and the original TPUS, except that the structure of student teacher power bases seems to be naturally simpler in the perception of lower secondary students. Above all, legitimate and coercive power bases were strongly inter-correlated, i.e. perceived by students as one factor; similar to teacher power bases structure in the Czech data.
Anotace anglicky
Power can be defined as an ability to influence opinions, values, and behaviour of others. The realisation of curricular aims is enabled by clearly established power relationships in classes. Newly qualified teachers often struggle with establishing power relationships. French and Raven’s influential typology of social power as a relational phenomenon distinguishes coercive, reward, legitimate, referent, and expert bases of teacher power. In our methodological study we adapted Teacher Power Use Scale – TPUS (Schrodt, Witt, & Turman, 2007) measuring these power bases. The adaptation focuses (instead of tertiary teachers, their students, and Anglo-Saxon context) on student teachers, lower secondary students, and reflects the Czech sociocultural context. The non-probability adaptation sample consists of 1686 students from 96 lower secondary classes taught by 96 student teachers on their long term practice. Our data basically support French and Raven’s theory and the original TPUS, except that the structure of student teacher power bases seems to be naturally simpler in the perception of lower secondary students. Above all, legitimate and coercive power bases were strongly inter-correlated, i.e. perceived by students as one factor; similar to teacher power bases structure in the Czech data.
Návaznosti
GA13-24456S, projekt VaVNázev: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
Vlckova_Mares_Jezek2015_adaptationBMS.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Vlčková, K. 18. 3. 2016

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333391/Vlckova_Mares_Jezek2015_adaptationBMS.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333391/Vlckova_Mares_Jezek2015_adaptationBMS.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1333391/Vlckova_Mares_Jezek2015_adaptationBMS.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1333391/Vlckova_Mares_Jezek2015_adaptationBMS.pdf?info
Vloženo
Pá 18. 3. 2016 14:18, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • osoba Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • osoba Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Atributy
 

Vlckova_Mares_Jezek2015_adaptationBMS.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333391/Vlckova_Mares_Jezek2015_adaptationBMS.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333391/Vlckova_Mares_Jezek2015_adaptationBMS.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
220,8 KB
Hash md5
bf663f9c473dac4a631b7eceb45c2bf5
Vloženo
Pá 18. 3. 2016 14:18

Vlckova_Mares_Jezek2015_adaptationBMS.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333391/Vlckova_Mares_Jezek2015_adaptationBMS.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333391/Vlckova_Mares_Jezek2015_adaptationBMS.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
55,8 KB
Hash md5
ef9baf847412adcf1f9e742b109b8986
Vloženo
Pá 18. 3. 2016 14:21
2_Jneimp_STUDY_VlckovaMaresJezek2015_adaptation_PedOr_GA13_24456S.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Vlčková, K. 31. 1. 2016

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333391/2_Jneimp_STUDY_VlckovaMaresJezek2015_adaptation_PedOr_GA13_24456S.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333391/2_Jneimp_STUDY_VlckovaMaresJezek2015_adaptation_PedOr_GA13_24456S.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1333391/2_Jneimp_STUDY_VlckovaMaresJezek2015_adaptation_PedOr_GA13_24456S.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1333391/2_Jneimp_STUDY_VlckovaMaresJezek2015_adaptation_PedOr_GA13_24456S.pdf?info
Vloženo
Ne 31. 1. 2016 16:31, doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • osoba Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba doc. Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D., učo 18832
  • osoba Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
  • osoba doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D., učo 23594
Atributy
 

2_Jneimp_STUDY_VlckovaMaresJezek2015_adaptation_PedOr_GA13_24456S.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333391/2_Jneimp_STUDY_VlckovaMaresJezek2015_adaptation_PedOr_GA13_24456S.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333391/2_Jneimp_STUDY_VlckovaMaresJezek2015_adaptation_PedOr_GA13_24456S.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
154,9 KB
Hash md5
5f517b8e51c32c662b4f3a435dc44a09
Vloženo
Ne 31. 1. 2016 16:31

2_Jneimp_STUDY_VlckovaMaresJezek2015_adaptation_PedOr_GA13_24456S.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1333391/2_Jneimp_STUDY_VlckovaMaresJezek2015_adaptation_PedOr_GA13_24456S.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1333391/2_Jneimp_STUDY_VlckovaMaresJezek2015_adaptation_PedOr_GA13_24456S.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
51,3 KB
Hash md5
ccdfca7c66a090ca97ce88cf38409cfe
Vloženo
Ne 31. 1. 2016 16:31
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 23. 9. 2024 20:11